Behörighet läkare danmark

20 maj 2011
Fråga:
Hej! Ställde tidigare i år en fråga angående behörighet till läkareutbildning i danmark. " Hej! Någon som vet hur det fungerar med att söka läkarutbildningn i Danmark efter att ha läst samhälle på gymnasiet? Gick ut med 20 i betygssnitt men saknar kurser som ger behörighet, dvs matte c,d,e samt kemi och fysik? Kan jag läsa dem på komvux alt basår högskola och ändå komma in på kvote 1? Är främst intresserad av att satsa på att läsa in behörigheten om det finns stor chans att komma in via kvote 1, om kvote 2 är enda möjligheten är jag tveksam. Så vad är bäst, komvux eller högskola? Eller fungerar inget utav det till kvote 1?" Fick svaret: Hej Du kan läsa ett naturvetenskapligt basår på komvux. Då prövas du i kvot 1 med ditt slutbetyg och basårskurserna räknas endast som behörighet och förändrar inte ditt meritvärde. Hälsningar Chris Wigh   Undrar lite kring varför komvux är att föredra framför basår på högskola? Du skriver att jag om jag läser basår på komvux så kommer basårskurserna endast räknas som behörighet och inte påverka mitt meritvärde. Vad menas med detta? Kommer jag prövas på mitt gymnasiebetyg 20,0 när jag söker till danmark även om jag inte skulle lyckas uppnå MVG i alla komvuxkurserna, ex matte E? Vad räknas egentligen mitt betygsvärde på när jag söker i kvote 1 i danmark? Har även hört att man får extra poäng om man söker läkarutbildningen i danmark direkt efter gymnasiet? Hur negativt påverkar det mig som är 24 år och inte klarar det kriteriet?  Hur skulle komvuxkurserna påverka mitt betyg ifall jag ändrar mig och inte läser till läkare i danmark utan söker en annan ubildning i sverige? Tex om jag söker in på psykologprogrammet som jag är behörig till idag och har stor chans att komma in på ifall jag söker? Kommer komvuxutbildningen och att jag ev inte uppnår MVG i alla kurserna påverka den möjligheten negativt?  Mycket att tänka på och verkar vara svårt att få svar på dessa frågor hos studieoch yrkesvägledare, även hos de universitet i Danmark som har läkarutbildningarna. Mycket tacksam för svar som kan minska min förvirring inför att ev söka läkarutbildningen i danmark. Mvh Lisa

Svar:

23 maj 2011
  Hej Du kan söka både med basår från högskolan eller komvux. Inget av dessa alternativ förändrar ditt betygssnitt. Du söker på ditt slutbetyg från gymnasieskolan. Till vissa läkarutbildningar i Danmark om man söker i kvot 2 så krävs ett lägsta betygssnitt i vissa naturvetenskapliga kurser och det kan man inte räkna ut om man går basår på högskolan. Men söker man via kvot 1 så är det inget problem med basår från högskolan. Om man söker inom två efter man har gått ut gymnasiet får man multiplicera betygssnittet med 1,08. Det kan du inte göra. Om du läser basåret på komvux och söker en utbildningen i Sverige så räknas endast de kurser med som höjer ditt meritvärde. Du kan alltså inte sänka meritvärdet om inte kursen/kurserna krävs för behörigheten. Hälsningar Chris Wigh