Studera i USA

07 jul 2011
Fråga:
Hej! jag heter Adam och pluggar Industriell Ekonomi pa Chalmers. Det är sa att jag är ganska trött pa Sverige och vill mer än gärna plugga i USA. Om jag teoretiskt sätt skulle avsluta min utbildning här och kommer in pa ett universitet i USA pa samma eller liknande program brukar amerikanska universitet ge en möjligheten att tillgodoräkna sig vissa kurser jag har läst pa Chalmers da? Om jag istället väljer att söka ett Mastersprogram efter att jag har fatt min Kandidat fran Chalmers, är denna kandidaten da "godkänd" i USA, eller antar detta skiljer fran varje universitet, för en kanndidat i Sverige är tre ar medan i USA fyra ar om jag minns rätt? Hälsningar Adam 

Svar:

07 jul 2011
Hej Det är nog bättre att du läser till en motsvarande kandidat i Sverige och fortsätter med en master i USA. Det stämmer att deras Bachelor´s degree är 4 år men jag tror att du ska kunna fortsätta med en master efter din kandidat men det är det mottagande univeistetet som gör den bedömingen. Ett alternativ är att du åker som utbytesstudent inom ditt program via Chalmers. Kolla med studievägledaren på din institution om de har något avtal med universitet i USA så du kan läsa en del av utbildningn där. Hälsningar Chris Wigh