Arkitekt

21 jul 2011
Fråga:
Hej, mitt namn är Madeleine Karlsson och jag har alltid velat bli arkitekt... Jag sökte in till samtliga högkolor och universitet som erbjuder denna utbildning i sverige, men lyckades dessvärre inte komma in. Så nu tänkte jag att jag skulle avvakta med studierna ett år istället. Jobba, kanske läsa upp lite betyg. Missförstå mig inte, jag har inte dåliga betyg. Bara inte 22,2 eller vad det nu är man ska ha för att komma in. Det är problemet. Så, det jag nu undrar är om det finns möjlighet att läsa till arkitekt i t.ex. Danmark eller Norge? Brukar det kosta att plugga inom norden? Det känns inte så kul att måsta betala 50 000/termin när man betalat skatt hela livet bara för att få gå gratis i skolan i Sverige (eller bara och bara)... Brukar det vara enklare att komma in i t.ex. Danmark? Hur går man till väga för att söka dit? Vad ska jag göra????? MVH Madeleine

Svar:

26 jul 2011
  Hej Utbildningen inom Norden är avgiftsfri om man är svensk medborgare. I Danmark finns två arkitektutbildningar, Kunstakademiets Arkitektskole i Köpenhamn och Arkitektskole i Århus. Söker man till båda skolorna så samrodnas ansökningarna. 60% sker på urval av betyg och 40% på en hemuppgift. 2010 krävdes 19,73 för att komma in. Du söker först till en bachelor och därefter vidare till masterutbildning. Du kan läsa er om ansökan och hemuppgiften på www.karch.dk Hälsningar Chris