Studielån/bidrag Danmark?

Hejsan! Jag planerar att studera i Danmark på deras animationsskola The Animation Workshop.

Det enda vi funderar över är om jag fortfarande kan få studielån och studiebidrag när jag studerar där?

Det är jätteviktigt att jag får veta så snälla svara om ni vet något! <3

Julia Andersson 2011-09-10 16:27

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2011-09-12

Hej

Är skolan statlig så är det inga inga problem. Det du ska göra är att skicka kursbeskrvning till CSN så kan de ge dig ett förhandsbesked.

Hälsningar Chris, www.allastudier.se

Michael Ervall 2012-01-15

Hej. Jag ska också studera på samma skola nu i vår. Tyvär så har CSN inte beviljat min begäran att få studiebidrag/medel. Anledningen till det enligt dem är:

"Om du läser på en utbildning i Norden kan du bara få studiemedel om skolan eller utbildningen står under statlig tillsyn i studielandet och om studierna är jämförbara med studier som ger rätt till studiemedel i Sverige."

Jag har för mig att skolan står under statlig tillsyn eftersom det står på deras hemsida att danska studenter har möjlighet till studiemedel. Om jag nu vill överklaga CSN's beslut, hur ska jag göra?

Tack.

PS. Hej Julia. Vad kul att du också planerar att plugga på The Animation Workshop! Har du fått något svar från CSN?

Antonia 2014-06-06

hur gammal måste man vara för att kunna studera där? jag har ochså kollat på det men är osäker på om det gäller en speciell åldergräns eller så. 

Skriv kommentar:

Taggar: studera utomlands, studentekonomi