Plugga psykologi i Frankrike

Hej!

Jag bor sedan en tid tillbaka i Frankrike och har nu på sistone börjat fundera på om jag kanske ska utbilda mig till Psykolog här. Men jag är mycket fundersam över hur det här ska gå till... Har försökt att leta mig fram på diverse franska sidor om vad som krävs, möjligheten att översätta svenska betyg osv.. 

Någonstans tycker jag mig ha hört att det är möjligt att läsa sig till en kandidatexamen i Psykologi från ett svenskt Universitet och sedan söka ansöka om master + psykologlicens i Frankrike. Vad tror ni om detta? Har ni tips på Universitet? 

Extremt tacksam för svar!!
Mvh Caroline 

Caroline 2011-10-08 00:41

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2011-10-10

Hej

Om vägen till psykologyrket är en master+licens för att få jobba i Frankrike så kan jag tänka mig att det är svårt att komma in på masterprogrammet och särskilt svårt för en internationell student. Så det är en osäker väg att gå. Att komma in på PSykologprogram är svårt i de flesta länder.Ta först kontakt med ett universitet som erbjuder master och hör med dem vad som krävs för att få licens/legitimation och vad som krävs för attt komma in. Tänk på att om du vill jobba i Sverige krävs en svensk legitimation och deg är Socialstyrelen som utfärdar den.

Hälsningar Chris, ww.allastudier.se

Skriv kommentar:

Taggar: franska, psykologi