läkarlegitimation

Hej! Jag vill plugga till läkare, och skulle antagligen komma in i Sverige. Men jag skulle hällre vilja åka någon stanns utanför europa och plugga, för lite variation i kultur liksom. Det finns en skola i Sydafrika som jag tycker värkar väldigt bra. Men det e ju det med kompletering och så, att man kanske inte får arbeta i sverige om man inte har en europeisk utbildning. Men vad jag har läst så finns det inget sätt att kolla om utbildningen jag tittat på gäller i sverige, och hur mycket jag skulle behöva läsa upp, förens efter att utbildningen är klar. E det så eller kan jag gämföra olika utbildningar innan jag väljer, man vill ju inte slösa bort 6 år på en utbildning om man endå måste läsa om allting för att få arbeta i sitt hemland.                                                  Jag undrar också om jag behöver kompletera mindre om jag gör min AT i sverige. (även om den är något längre i sydafrika) eller om jag kan göra den i vilken del av världen som helst.

Tacksam för svar! :)

Jag 2011-11-12 18:13

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2011-11-14

Hej

Det är Socialstyrelsen som utfärdar legitimationen och som även validera utländska utbildningar so bedömer vad som behöver kompletteras. Det är svårt att få något förhandsbesked men du kan ju kontakt med Socialstyrelsen för att kolla om de har validerat någon läkarutbildning från Sydafrika. Tänk också på att om du behöver komplettera så måste någon läkarutbildning i Sverige ta emot dig för komplettering och det kan ta tid.

Hälsningar

Chris , www.allastudier.se

Linda Johansson 2012-02-14

Hej jag undrar vilket Universitet du har kollat på i Sydafrika. Jag är också intresserad av att studera där.

Mvh Linda

Skriv kommentar:

Taggar: utbiln-utomlands