Är jag en s.k. first time freshman?

HEJ!

Jag ska söka till tre olika skolor i USA för att börja studera hösten 2012. Alla tre skolor nämner begreppen "first-time freshman" eller "transfer student".

Saken är den att jag har blivit antagen till Lunds universitet till våren 2012, och ska läsa "intermediala studier" som är en fristående kurs på 30 högskolepoäng (ett halvår), och när jag är klar med den så är jag fundersam till huruvida jag stämplas som "transfer student" eller "first time freshman". Jag kommer ju inte att erhålla en examen i intermediala studier, i.o.m.att det är en fristående kurs, men 30 högskolepoäng motsvarar tydligen ungefär 15 credits i USA. 

Känns inte som att jag skulle räknas som "transfer student" eftersom jag efter den kursen är klar med Lunds universitet, och ska inte "byta".

Någon som kan klargöra detta? =)

TACK! 

Fiona Obertinca 2011-12-09 15:29

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2011-12-12

Hej Transfer student betyder ju att du är utbytesstudent och om du ska åka på egen hand så är det rätta begreper first-time freshman som betyder förstaårsstudent. Hälsningar Chris, www.allastudier.se

Karolina 2011-12-19
Hej! Jag har tidigare pluggat på college i USA. Enligt min erfarenhet och enligt google betyder transfer student INTE utbytesstudent. Visserligen kan även en utbytesstudent vara en transfer student, men den vanliga definitionen är en elev som helt enkelt byter från skola 1 till skola 2 ( men oftast inte tillbaka igen) under sin utbildningstid. Man ska då inte registreras som first time freshman. Firar time freshman betyder att man inte pluggat på college/högskolenivå innan. Man hamnar då bl.à. i freshman-boende på campus, kanske får en fadder osv. Jag tror att för dig som pluggat begränsat innan o dessutom inte i USA kan det vara en kul upplevelse att introduceras i college-livet tillsammans med de vanliga "freshmen". Enda varningen: de allra flesta amerikanska freshmen är runt 18 och har ofta varit väldigt curlade. Om du är något äldre kan du få bo med äldre elever om du istället kallar dig "transfer student". Ha så kul, jag var freshman som 19-åring och hade hur kul som helst! :D
Karolina 2011-12-19
En grej till: i din situation så är inget av alternativen "fel" enligt min erfarenhet. Alternativen riktar sig främst till amerikaner, för dig blir det mest ett sätt att välja boende och välkomnande på. Vissa "finare" boenden på campus brukar vara reserverade för äldre elever. Kan vara värt att kolla upp. Fast kolla också om du måste ha ett visst antal credits för att få räkna dig som äldre än freshman. :)

Skriv kommentar:

Taggar: studera utomlands