plugga i usa

21 dec 2011
Fråga:
Hej! Jag är den där förvirrade samhällseleven som inte riktigt vet vart man ska bli av efter studenten. Efter många om och men har jag kommit fram till att jag vill plugga någon slags eventutbildning i USA. Vart i USA spelar mig absolut ingen roll, jag vill dock ta examen i detta ämne, alltså stanna där 1-4 år.  Tyvärr har jag inga rika döende släktingar jag inte tycker om som jag kan önska livet ur så jag måste söka stipendium för att inte sen sitta med ett studielån jag inte kan betala. Tyvärr är jag inte heller född särkskilt smart så mina betyg är väl inte något att söka in på (hälften MVG hälften VG) heller. Jag vill helst börja studera i höst ( jag vet, fantastisk framförhållning) Men eftersom jag åker till australien den 3:e januari och kommer hem den 8:e februari, undrar jag helt enkelt om jag ska ställa in mig på att inte kunna plugga i USA till hösten? Med tanke på att jag måste söka stipendium, visum, ta TOEFL test, råna en bank osv? Sammanfattar mina frågor från denna flummiga text: 1. Har jag ens en möjlighet att plugga i USA eller är jag för efterbliven och fattig? 2. Har jag isåfall möjlighet att börja i hösten 2012 alt. våren 2013? (börja alltså med stipendiumsökande osv. efter den 8:e feb) 3. Finns det ett college i USA som har eventutbilning som program? 4. Ja jag är seriös, även fast det kanske inte verkar som det. Tacksam för svar! /Gabriella 

Svar:

27 dec 2011
Hej 1. Det är stora skillnader i avgifter beroende på vilket univeristet väljer. Ett alternativ är att söka till ett community collge som ofta har lägre  avgifter. Där kan man plugga i två år och därefter fortsätta på ett universitet och ta en bachelor. På det sätter så får du  en examen från ett universitet men till en lägre kostnad. 2. USA har et annat terminssystem än Sverige men de rekommenderar utländska studenter att börja på höstterminen. Ifall du har ont om tid så kan du vända dig till en förmedling som hjälper till med ansökan och på så sätt förkorta ansökningsförfarandet. Det finns också organisationer som EducationUSA som kan hjälpa till med ansökan, stipendier etc. Gå in på allastudiers information om Studier i USA så hitar du mer information och kontaktuppgifter. Hälsningar Chris. www.allastudier.se