Arkitektutbildningar

05 jan 2012
Fråga:
Jag går andra året på naturvetenskapliga programmet och har länge funderat på att söka till en arkitektutbildning efter att jag tagit studenten. Men mitt snittbetyg ligger på vg som blir ungefär 15 poäng (utan meritpoäng) och jag har hört att man ska ha de högsta poängen för att komma in på arkitektur utbildningar i Sverige. Jag vet att det finns s.k arkitektprov men vet någon om det är väldigt svårt? Jag har hört att arkitektutbildningarna i Sverige inte är lika bra som de som finns utomlands. Jag har alltid varit intresserad av att plugga utomlands, men vet någon om de har lägre antagningspoäng där? Om ni vet kan ni väl rekommendera några bra länder och skolor som har det, helst vill jag plugga i USA, men det är inget måste. Jag har hört att det är väldigt dyrt att plugga utomlands och eftersom det här är en utbildning på ungefär 5 år kanske det blir väldigt dyrt, har ni någon aning om hur mycket pengar man får lägga ner på att utbilda sig utomlands? Tänkte också passa på och fråga om man kan få jobb i Sverige efter en utbildning utomlands i arkitektur?  Mvh Marika

Svar:

10 jan 2012
Hej Det finns två arkitektutbildningar i Danmark; en i Köpenhamn ich en i Århus.Dit kan man söka både på beyg och prov som i Sverige. Det krävs höga betyg för att komma in men du kan söka på prov. Du kan söka utbildning utomlands på egen hand men det finns förmedlingar som har arkitektutbildning utomlands. I andra länder görs urvalet inte enbart på betyg utan även på prov,ntervjuer etc. Arkitekt är ingen skydda titel men för att bli medlem i Sveriges arkiteker och göra tillägget MSA efter sin titel krävs minst 4 års studier och det inkluderar även utbildning utomlands. hälsningar Chris , www.allastudier.se