studera utomlands

18 mar 2012
Fråga:
Hej! Jag är en kille på 18år. Jag går i 2:an och läser handelsprogrammet på gymnasiet. Jag kmr från polen och bor i sverige inte så många år. Först när jag kom till sverige gick jag i 9an på högstadiet och nu går jag andra året  på gymnasiet. jag ville plugga samhälle men jag kunde inte så bra svenska och därför var jag tvungen att välja handelsprogrammet. Jag vill gärna studera efter gymnasiet utomlands i Usa eller i England. Och jag funderar på vilka krav ställer alla universiteter i usa eller i england för sina studenter. Vilka kurser borde man läsa i sverige? Är det skillnad när man läser ett yrkesprogram på gymnasiet om man vill plugga sen utomlands? Jag pluggar, svenska engelska franska etc... Jag försöker att hitta en bra lösning för mig. Kanske borde jag byta program på gymnasiet och börja läsa typ samhälle eller ekonomi programmet? Jag vill studera ekonomi utomlands och det kanske kan vara en bra ide att byta program från hösten och börja gå igen i 2an och läsa typ ekonomi programmet?  tack för hjälp!!!!

Svar:

21 mar 2012
  Hej Det är svårt att svara generellt eftersom det beror på vilken utbildning och till vilket land du vill söak. det vanligaste är att man från utländska sökande kräver en avslutad gymnasieutbildning utan krav på ett särskilt program. Så det viktiga är att ha en avslutad gymnasieutbildning. Urvalet görs, förutom på betyg, på kunskapsprover, intervjuer etc. Hälsningar Chris