Psykologistudier i England?

Funderar på att läsa till psykolog i England och har några frågor angående antagning och program.

Hur räknar man svenska betyg i storbritannien?

Försöker att hitta en motsvarighet till det svenska psykologprogrammet men vet inte riktigt vad jag letar efter. var kan jag få hjälp att genomföra mitt mål?
Elin 2007-06-13 00:26

Kommentarer:

Anna 2007-06-13
Nu ska jag inte vara en glädjedödare här, men jag vill bara klargöra att det förmodligen kommer att bli krångligt.

Som jag förstått det kan man bli utkastad från utbildningen lite då och då (man läser på olika nivåer och söker till nästa nivå med betyg från förra nivån - TROR jag). Dessutom är psykologutbildningen i Storbritannien längre än i Sverige, och det är inte självklart att du får legitimation av Socialstyrelsen i Sverige om du sedan vill arbeta här. Men jag har bara ett hum om det här så det kanske inte stämmer som sagt.
Metrak 2007-06-13
Brittiska studenter söker på helt andra meriter, p.g.a. ett annat skolsystem. På hemsidor kan du hitta antagningskrav AAA, el. ABB, el. BBB, BBC o.s.v.(ABB- A i ett ämne och B i två) eftersom brittiska studenter enbart läser tre-fyra ämnen i sin ""gymnasiekompetens"" medan vi i Sverige läser en hel massa ämnen.

De du ska leta efter är om vissa ämnen efterfrågas, eller ämnen du tror är relevanta för programmet. Ex. för medicin (läkare) kräver britterna ofta (AAA) att man läst matte, fysik, biologi, kemi etc. och har A i dessa.

Kolla på UCAS.ac.uk som är brittiska VHS, där ser du betyg som brukar efterfråga och specifika ämnen. Där finns all information om ansökingar, och du kan söka efter psykologi och få fram skolor med den examen.

För svenska meriter är det upp till varje skola att avgöra. Enskilda skolor kan ge ett ungefärligt efterfrågan i svenska betyg. Vanligast är VG i överlag, med MVG i relevanta ämnen- för att bli behandlad. Sedan tillkommer personal statement, och du ska ha en referens.

Lycka till

Skriv kommentar: