Läkarutbildning i Storbritannien

Hejsan!

Jag går i tankarna att studera till läkare i Storbritannien, därav har det uppkommit ett par frågor.

Såvitt jag förstår skiljer sig intagningskraven sig på så sätt att ämnen som är väsentliga för kursen (i detta fall bör det innebära Biologi, Kemi, Matte samt Engelska) betyder mycket om du ska ha en chans att komma in. Har man fortfarande en möjlighet att komma in till läkare om man har A (ja, nya skolsystemet) i dessa ämnen, och medelmåttliga i andra?

Alltså, är snittet lika viktigt i Storbritannien som i Sverige?

Jag antar att det är en god idé att göra UKCAT, även fast att man inte är säker på om skolan kräver det (fast en majoritet av skolorna kräver det) så att man kan visa att man verkligen vill detta? 

Hälsningar

Arvid

Arvid 2012-07-26 21:38

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2012-07-30

Hej
Det finn singe generell antagningskrav till läkarutbildningar i Storbritanien utan varje skola bestämer själva vilka urvalsmetoder man använder. Förutom betyg så kan det vara personligt brev, referenser, relevant arbetslivserfarenhet(ex vården) och antagningsprov som t ex UKCAT och BMAT. Gå in på AllaStudiers Studiefakta. Där hittar du information om Läkarutbildning utomlands och mer information om hur du ansöker till läkarutbildningar i Storbritanien. Du kan också vända dig till en Education in UK där du hittar mer inforamtion om ansökan etc

http://www.malmoborgarskola.se/want-to-study-in-the-uk/sida/64
Hälsningar Chris

Skriv kommentar:

Taggar: läkare