Antagning Danmark

Hej.
Jag vill bli läkare. Jag har ett snitt på 19,42.
Har några frågor ang. det nya betygssystemet i Danmark. Hur kommer det att göra det svårare för svenskar att komma in? Är det bara för att omräkningstabellen ändrats eller är det något annat som påverkar? De höjda kurskraven kommer ju gälla även för danskarna..?
Finns det någon realistisk möjlighet att 19,42 kan räcka? Har det gjort det hittills?

Om jag inte kommer in i Danmark, vart ska jag vända mig? Vad kan jag göra?
Betty 2007-06-28 00:28

Kommentarer:

Chris Studie & yrkesvägledare 2007-06-29
Hej
Dels så kommer en ny omräkningstabell och dels ändrar man systemet för vilka kurser man ska få  bonuspoäng för. Det är svårt i dagsläget att veta hur mycket svårare det kommer att bli för svenskar att komma in. Det vet man först när antagningen til hösten är gjord.
Många som inte kommer in i varken Sverige eller Danmark söker sig till andra länder. Det finns en del utbildninar till läkare på engelska i t ex Ungern och Polen. Dessa utbildningar kostar en del, 400.000:--500.000:-. Om man tar extra lån från CSN så kan det täcka en del  av kostnaderna eftersom levnadskostnaderna i dessa länder är relativt låga. Men man måste vara beredd att betal en del själv. För att komma in på dessa utbildnigar så måste man ha läst de naturvetenskapliga kurserna och ha bra betyg i dessa. Man ska också göra ett inträdesprov som man till vissa utbildningar kan göra i Sverige.
Gå in på länken och läs mer om dessa utbildningar
http://www.interstudies.se/
Hälsningar Chris, www.syoguiden.com
Betty 2007-06-29
Hur fungerar England?
Kan jag söka med betyg från naturvetenskapligt basår? Vad behöver jag göra för att kunna söka?
Chris Studie & yrkesvägledare 2007-07-02
Hej
Det tror jag inte ska vara några probelm. Det är svårt att komma in i England.Man söker på sina betyg, främst i de naturvetenskapliga kurserna, och sedan måste man ha ett starkt personlig brev med bra referenser. Man blir också intervjuad och kan få poäng för den. Man måste också genomgå olika tester. Det finns två tester som främst används, BMAT som är ett Biomedicinsk test och UKCAT. Vanligast är att man behöver göra ett av dem. BMAT kan göras i bl a Mölmö som är testcenter och UKCAT kan göras i Köpenhamn. Det finns böcker att köpa för att förbereda sig för testen.
Jag skickar med en beskrivning av ansökningsförfarandet som är bra om man ska söka till medicin i England.
APPLYING FOR MEDICINE
You will always be interviewed for medicine
Your personal statement and reference will be graded and you need 22/30 to get an interview
There are 6 criteria and you can gain 5 points for each:
1.Motivation - Understanding the demands of the course and the job. Work experience, course, what have you read?
2.Caring attitude - sense of social awareness
3.Responsibility and leadership qualities
4.Broad outside interests. Ability to balance social life with studies. Activities with others are a plus. TEAMWORK
5.Study skills - positive attitude to study. Able to take initiatives, learn independently, take part in discussions
6.REFERENCE - How far does the referee support what you have said. Does he/she think you are suited to this profession?
Hälsningar Chris, www.syoguiden.com

Skriv kommentar: