Antagning Danmark

28 jun 2007
Fråga:
Hej. Jag vill bli läkare. Jag har ett snitt på 19,42. Har några frågor ang. det nya betygssystemet i Danmark. Hur kommer det att göra det svårare för svenskar att komma in? Är det bara för att omräkningstabellen ändrats eller är det något annat som påverkar? De höjda kurskraven kommer ju gälla även för danskarna..? Finns det någon realistisk möjlighet att 19,42 kan räcka? Har det gjort det hittills? Om jag inte kommer in i Danmark, vart ska jag vända mig? Vad kan jag göra?

Svar:

29 jun 2007
Hej Dels så kommer en ny omräkningstabell och dels ändrar man systemet för vilka kurser man ska få  bonuspoäng för. Det är svårt i dagsläget att veta hur mycket svårare det kommer att bli för svenskar att komma in. Det vet man först när antagningen til hösten är gjord. Många som inte kommer in i varken Sverige eller Danmark söker sig till andra länder. Det finns en del utbildninar till läkare på engelska i t ex Ungern och Polen. Dessa utbildningar kostar en del, 400.000:--500.000:-. Om man tar extra lån från CSN så kan det täcka en del  av kostnaderna eftersom levnadskostnaderna i dessa länder är relativt låga. Men man måste vara beredd att betal en del själv. För att komma in på dessa utbildnigar så måste man ha läst de naturvetenskapliga kurserna och ha bra betyg i dessa. Man ska också göra ett inträdesprov som man till vissa utbildningar kan göra i Sverige. Gå in på länken och läs mer om dessa utbildningar http://www.interstudies.se/ Hälsningar Chris, www.syoguiden.com