psykologi

Hej jag är en kille på 20 år som skulle vilja bli psykolog och undrar vilka möjligheter jag har till att utbilda mig till detta. Vilka länder i Europa har en heltäckande utbildning? Jag är också intresserad av USA först och främst Utah? Mycket tackssam för svar, MVH Tommy
Tommy 2012-11-19 12:17

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2012-11-19

Hej

Det är svårt att komma in på psykologutbildningen i andra länder precis som i Sverige. Utbildningen i både Storbritanien och USA skiljer sig ganska mycket åt jämfört med i Sverige.Inom Eu så brukar det inte vara några problem med att få svensk legitimation om det är det du menar med heltäckande. Utbildningen i USA är längre än i sverige och man måste först läsa en grundutbildning för att sedan söka vidare på programmet så man kan bli klinisk psykolog. Utbildningen har också ganska höga kurseravgifter men du kan sänka kostnaden lite om du börjar på ett s k community college.

Hälsningar Chris

Sanna 2012-11-23

Hej

Jag har själv läst dom första tre åren psykologi Ba (3 år) i storbritannien. Det är inte så svårt att komma in på den. men sen om du vill bli Clinical psychologist (motsv svensk psykolog) måste du doktorera ytterligare 3 år. DET därimot är väldigt tufft. Det går men är väldigt stor konkurans. Många vill bli psykologer och inte nog med det så är doktorsutbildningen gratis OCH avlönad av NHS. Efter den utbildningen är du färdig psykolog och dr i klinisk psykologi. Detta är ett krav för att få ansöka om leg i sverige som psykolog. Jag tror även du kan göra en doktorand i councelling psykologi som då oxå motsvarar svensk utbildning. Alltså lång väg och krånglig. Plus att du måste skaffa dig minst ett års erfarenhet av psykiatrin efter din Ba of psychologi. Du måste även få ett högt betyg (minst 2.1) annars kommer du inte in på vidarutbildningen. Helst vill dom ha en masters/research experience av dig oxå.

Tänk oxå på att dom flesta Bachelors i Uk numera kostar uppåt 9000 pund om året.

så 3+1+3= minst 7 år.

Detta är min erfarenhet. Inte omöjligt! Men lite krångligt!

Kanske är det lättare i USA?

Kristoffer Grahn 2013-08-29

Jag kanske kan hjalpa dig med studier i USA. Kontakta mig pa kgranhn@northpark.edu

Skriv kommentar:

Taggar: socialpsykologi