Medicin i Norge

Hej, undrar lite om medicin i Norge.
Finns det någon omräkning mellan svenska och norska gymnasiekurser, så man vet vilka kurser som krävs för att söka?
Accepteras naturvetenskapligt basår?
Vad brukar intagningspoängen ligga på?
Är det bara betygen som räknas, eller finns det andra delar, som intagningsprov eller intervju?
Vilka universitet har läkarprogrammet?
Finns det något universitet som är lättare att komma in på än något annat?
Tacksam för all hjälp!
Louise 2007-07-02 00:28

Kommentarer:

Louise 2007-07-02
Räknas betyg som tentats upp på Komvux?
Har kollat runt lite och hittat omräkningstabeller för betygssnitt där 20.0 motsvarar 6.0 i norska betyg, när jag sedan ser de senaste intagningspoängen för Bergen så står det typ 72.3 - Hur hänger detta ihop?
Chris 2007-07-03
Hej
Jag tror inte finns någon officiell omräkningstabell för svenska betyg till norska. Den tabell som finns går inte att tyda utan man behöver mer information som inte är officiell.. Det jag vet är att det är lika svårt att komma in i Norge som i Sverige. Det brukar bara var 1-2 svenskar som kommer in i Norge varje år. Precis som svenskar söker sig många norrmän till Danmark och andra länder.
Hälsningar Chris, www.syoguiden.com
Chris 2007-07-03

Hej igen
Jag har också tittat lite och jag tror att man multiplicerar t ex med 10. Då får man fram grundpoängen för betygen. Därefter lägger man till alla extrapoäng man kan få.
Jag bifogar de länkar jag har hittat
http://www.samordnaopptak.no/arkiv/vurdering/Sverige-Norge.doc
http://www.ntnu.no/studieavd/medisin/opptaksgrenser.html
http://www.ntnu.no/studieavd/medisin/Inf2006-16.pdf
Hälsningar Chris, www.syoguiden.com
Anita 2007-07-03
Hej Chris!
Är det 5 ämnen på A-nivå som krävs i Danmark för att få bonuspoäng och vad tror du om mina chanser att komma i på läkarprogrammet då jag har 20p från gymnasiet utan att jag kompletterat något. Jag har 12p i det danska systemet men jag verkar inte få något bonuspoäng på mina betyg trots att jag har naturvetenskapligt program ma d, fysikb, kemib och biologi b samt eng b och svenska c.
Anita 2007-07-03
I Norge omräknas dina betyg genom att du kollar vad ditt betyg är värt på deras 6-siffriga skala och sedan multiplicerar med 10. Har du t ex 20p blir det 6 norska och seda´n multiplicerar du med 10 och får då 60p. Har du sedan gått t ex naturprogrammet får du ytterligare 4p och då blir det 64p. Därefter kan du få poäng för kurser i ma, fy, ke och biologi, totalt 5p således 69p och det är den högsta poäng för svenskar. Norrmän har också en fördjupning i bi och kan få totalt 70p. Själv kommer jag upp till 68p då jag endast läst ma d. Hade jag läst även e så hade jag haft 69p. Högsta poäng för Oslo var 64,5 under 2006. Jag räknar därför med att komma in då mina
poäng klart överstiger gränsen. MEN detta gäller endast i primärkvoten dvs att man är högst 21 år under det år man söker. Är man äldre hamnar man i
en annankvot och då är poängen betydligt högre för då gäller andra möjligheter till kompletteringar. I primärkvoten är det endast betyg och de skall vara direkt från gymnasiet!! Det är inte så märkvärdigt att känna till detta!!

Skriv kommentar: