helt program utomlands

09 jan 2013
Fråga:
Hej! Jag har bott i Barcelona i några månader, arbetar som au pair. i framtiden har jag tänkt mig att plugga till socionom, och har börjat fundera på att plugga här. skulle vara jättetacksam om ni kunde svara på några frågor! 1. Får man studielån och studiebidrag för detta? 2. Kommer min utbildning även gälla i Sverige? 3. Hur fungerar antagningen med mina betyg från Sverige? Tar de in ett antal utlänska studenter, eller kommer spanjorer i första hand? 4. Är kurserna på katalanska eller spanska? Kanske det finns liknande utbildning på engelska?? Nu blev det många frågor, men som sagt tacksam om ni kunde svara på någon i alla fall!

Svar:

13 jan 2013
Hej 1. Om utbildningen ligger på ett statligt universitet och CSN godkänner utbildningen kan du söka studiemedel 2.Jag tror inte att utbildningen gäller i Sverige även om det inte är ett legitimationsyrke. Stora delar av socionomprogrammet bygger på Sveriges förordningar och lagar. Efter du läst utbildning och du vill jobba i Sverige måste du få den bedömd av Högskoleverket och vad den motsvara i svensk utbildning. Det beror mycket på vilken bedömning de gör. 3. I Spanien finns ingen generell antagning utan varje skola gör själv antagning och bedömninga av meriter. 4. Du hittar nog inga engelsspråkiga utbildning mot socionom. Om utbildningen bedrivs på spanska eller katalanska beror nog på vilket univeristet du väljer.Det bästa är att ta kontakt med den skolan du vill söka till för mer information. hälsningar Chris