Läkare Danmark efter basår

Hej! Undrar hur möjligheterna ser ut att bli antagen till läkarutbildningen i Danmark efter att ha kompletterat samhällsvetenskapligt program i gymnasiet med ett tekniskt /naturvetenskapligt basår på komvux eller högskolan? Gick ut gymnasiet med 20,0 i betyg 2006. Men saknar altså behörigheten som jag planerar att läsa in på ett basår. Gör det någon skilnad att läsa in det på komvux eller på högskolan för antagningen till läkarprogrammet i Danmark? Spelar betygen i kurserna ifall jag läder in det på komvux någon roll för min chans att komma in förutsatt att jag får lägst godkänt? Jag har trots basår  fortfarande möjlighet att söka i kvot 1 och med mitt ursprungliga betyg 20,0? Är chanserna stora att komma in? Har hört att det finns någon sorts bonus om man söker in snabbt efter avslutat gymnasie, minskar detta mina chanser att komma in eller står sig mina gymnasiebeyg fortfarande? Mycket tacksam för svar. Mvh Lisa

Lisa 2013-09-08 19:22

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2013-10-02

Hej
Det spelar ingen roll var du läser basåret bara det tydligt framgår vilka kurser du har läst.
Du söker på ditt slutbetyg och de nya kurserna räknas inte med i ditt meritvärde.
Har du 20,o har du chans att komma in med det finns inga garantier. Bonus kan man få om man söker före 21 års ålder.
Hälsningar Chris

Skriv kommentar:

Taggar: danmark, läkare