plugga i San Fransisco - vad behöver jag veta innan jag bestämmer mig?

23 jan 2014
Fråga:
Hej allihop. Jag har siktet inställt på att plugga kulturantropoligi och/eller modevetenskap i San Fransisco men har inte riktigt förstått upplägget för USA:s utbildningssystem. Jag har en fil.kand sedan tidigare, kan jag plugga några enstaka kurser för att bygga på min examen till en Master?   Hur kan jag få reda på vilka skolor som är bäst inom respektive område? Hur värderas de olika skolorna på diverse "Bästa universiteten"- listorna generellt?

Svar:

25 jan 2014
Hej En Bachelor´s degree är 4 år och en master 1-3 år. Det finns inga generella antagningkrav till Master utan det är varje univeristet som bedömer förkunskapskraven. Därför måste du ta kontakt med univeristet och höra om de godkänner din kandidatexamen som en bachelor. D kan gå in och läsa mer om ansökan på AllaStudier.se under Stuidefalkta och Studera i USA.Det finns många rankinglistor, både inernationella och nationella. Alla listor har oliak kriterier för vad de mäter så man måste bestäma sig för vad som är viktigt för en själv.US New & World report är en känd rankinglista för univeristet och college i USA Hälsningar Chris