Hur fungerar universiteten i Storbrittanien?

02 aug 2007
Fråga:
Hej. Jag funderar på att läsa en utbildning utomlands direkt efter gymnasiet. Jag tänkte mig då något som skulle kunna motsvara ett kandidatprogram eller högre (exempelvit undergraduate och även kanske postgraduate). Det jag inte förstår är hur jag hittar själva programmen. Jag har kollar på hemsidorna för de olika stora universiteten och jag må vara dum, men jag kan inte se var programmen finns. Jag vill läsa någonting gärna miljöinriktat som involverar kemi och biologi tänkte jag. Men hur fungerar egentligen de brittiska universiteten, och vad kan det kosta att studera 4-5år utomlands? Jag undrar även lite om det här TOEFL-testet eller liknande. Jag är inte speciellt bra på engelska, men jag vill bli bättre. Jag undrar på vilken nivå man ska ligga betygsmässigt i jämförelse med gymnasiekursen Engelska B för att få godkänt på det här eller liknande test. Tacksam för svar. /Matilda

Svar:

03 aug 2007
Universiteten brukar annonsera deras utbildningar, kolla under Undergraduate, Study, About Us, etc. Annars kan du kolla på Ucas.ac.uk där du kan söka utbildnigar i hela storbritannien. Varje läsår har en avgift på max 3070£ (privata skolor kan vara dyrare), Csn erbjuder merkostnadslån för dessa utgifter