Veterinärkrav i Köpenhamn 2008 och poäng?

Hej! Har som dröm att komma in på veterinär och vill söka till Danmark nästa år. Tyvärr så har vi som vill det oturen att de ändrar systmet och gör det svårare nu. Har sett att även för att ha en chans i kvot 2 för veterinär så måste man ha ett gymnasiesnitt på runt 19. Det tycker jag är orättvist för kvot 2 ska väl vara för de som inte har så höga betyg? Men jag undrar om någon vet hur det är med poängen man får tillgodoräkna sig om man läst ämnen på högsta nivå. Att man får multiplicera med 1,03 om man ex läst fysik B. Finns det kvar och hur går det till? Tacka för hjälp i mina snurriga utbildningsplaner.
Christine
Christine 2007-08-13 00:34

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2007-08-14
Hej
Leta fram Sverige I rullistan och gå in på bonus I menyn så kan du läsa allt om bonuspoäng och vad som gäller from 2007.
http://landedatabase.ciriusintra.dk/Default.aspx?haandbogID=3#slutbetyg
From 2008 kommer man dels att öka behörighetskraven till En A, Ma E, Fy A och Ke B. Men kommer också att kalla alla till ett test som man kan få poäng för.Som du säkert känner till så tar man ju in 50% av platserna i kvot 2 till veterinär så det är ju bra om man har så mycket meriter som möjligt.
Hälsningar Chris, www.syoguiden.com
Christine 2007-08-14
Hej och tack för svar. Men kommer de ta in alla till test eller bara de som ligger bra till betygsmässigt? Jag ligger inte så nära den betygsnivån som de vill att man ska ha i kvot 1 så därför tyckte jag det var bra med kvot 2 men har nu sett att man måste ligga på samma betygsnivå som i kvot 1 för att ha en chans där med. Varför gör de så. Då får ju inte vi andra någon chans att komma in via erfarenheter istället. Betygshetsen gör mig tokig.är väl ingen som har sagt att man är rätt person för jobbet bara för att man har höga betyg.
Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2007-08-15
Hej
Skillnaden mellan kvotgrupperna är ju att även om du inte kan komma in på betyg i kvot 1 så kan du poäng för andra meriter och ändå komma in i kvot 2. Så der beror mycket hur mycket du har gjort utöver gymnasiet.
Tester gäller för kvot 2. De med hösta betygssnitt blir kallade till testet som ger ett antal poäng beroende på hur bra man klarar testet. Poängen används sedan för att prioritera de sökande. De som inte når upp til så höga poäng blir kallade till ett samtal. Gå in och läs på länken. På deras hemsida står att förslaget ännu inte är beslutet av ministeriet.
http://www.kvl.dk/uddannelse/optagelse/Optag_bachelor/Veterin%C3%A6rmedicin/Optag-2008.aspx
Hälsningar Chris, ww.syoguiden.com
Christine 2007-08-15
Hej! Så det är alltså så att man måste ha höga betyg ändå även i kvot 2 eftersom det är de som tas i akt först . Jag tycker att alla som inte har så höga betyg som man måste för kvot 1 ska få göra testet. Kan vara så mkt som spelat in under gymnasietiden. Som i mitt fall att jag inte trivdes och därför inte var motiverad. Hur ska man få dem att förstå det....veterinär är min dröm!!
Hanna 2007-09-18
Hej! Jag drömmer som så många andra om att bli veterinär och eftersom det är så svårt att komma in här i sverige har jag vänt blicken åt danmark istället. Nu till frågan! Om man skriver högskoleprovet och får ett bra resultat på det, kan man då ha nytta av de poängen när man söker dansk skola? Eller är det så att högskoleprovet inte alls räknas i danmark? Sen undrar jag också hur pass höga IB poäng man ska ha för att kunna bli antagen? Och om det är meriterande att ha jobbat med djur innan man söker skola eller om det är rent av nödvändigt för beörigheten? Tacksam för snabbt svar!

Skriv kommentar: