Studera i Danmark

20 sep 2015
Fråga:
Hejsan! 

Jag har funnit intresse i att börja studera i Köpenhamn till hösten om ett år, men har lite svårt att förstå hur jag bär mig till. Jag har läst igenom eran guide men vet ni om det finns någon på svenska sidan sundet jag kan kontakta för att få hjälp och tips för en evntuell studiestart i Danmark?  Jag vill veta hur man söker, vad som krävs för att komma in på olika utbildningar, vad som kan höja mina odds osv.  Tack på förhand! /Hannes 

Svar:

24 sep 2015
Hej
Du hittar bra information för svenska sökande på Köpenhamns universitet, www.ku.dk. Där hitar du bl a översättningar av kurser som krävs för behörighet. Själva ansökan göras via www.kot.dk. Utbildninar som är svåra att komma in på i Svergie är i regel även svåra att komma in på i Danmark. Du kan inte räkna meritpoäng, uplästa betyg eller högskoleprov i Danmark. Man kan komma in i kvot 2 på betyg + övriga meriter men det är endast 10% av platserna som tas in den vägen. Sista ansökningsdagen är 15 mars. I Danmark har man bara 1 ansökningstillfälle men du kan välja att börja på vårterminen och då kan det vara lite lättare att komma in.
hälsningar Chris