Universitet i Danmark

14 okt 2015
Fråga:
Hej! Jag heter Hanif och Bor i Sala. Jag går ut gymnasiet i år. Jag vill studera till läkare i Danmark. Men meritvärdet som jag kommer att få är ca 18,5. Min fråga är om jag har chans att komma in där? den andra frågan är att på websidan står det så här Genomsnittet för Fysik A, Kemi B och Matematik E måste vara 6,0 enligt den danska skalan. HUR beräknar man genomsnittet enligt den danska skalan.  Jag blir jätte tacksam om jag får svar på de ovanstående frågorna.  MVH  Hanif

Svar:

15 okt 2015
Hej
Tyvärr är det lika svårt i Danmark som i Sverige att komma in, Hösten 15 krävdes 19,9 på Köpenhamns univeristet. I Danmark räknar man inte meritpoäng. Det kan var anågo tlägre i Odense och Århus.
Genimnittet 6,0 motsvarar 14,6 omräknat i svenska betyg men det har inget med antagningen att göra utan är ett behörighetskrav.
Många som inte har betyg som räcker läser engelskspråkiga läkarutbildningar sdär man själv får bekosta utbildningen. En del av studieavgfiterna kan man täcka med studiemedel från CSN. Populära länder är Slovakeine. Lettland, Polen. Du hittar mer inforamtion på www.lakarutbildningar.se
hälsningar Chris