Plugga eller jobba i Spanien?

27 aug 2007
Fråga:
Hej! Mitt namn är Antonio och jag har precis fyllt 19 år. Jag hann plugga i Sverige till 1:a ring samhällekonomi i Malmö. Sedan dess fick jag följa med mina föräldrar till Kanarieöarna (Teneriffa) för att fortsätta mitt studerande då jag var 17 år gammal. Jag  tog 2:a ring i Teneriffa fast nu i 3:e året kommer jag nu gå om defintivt eftersom skolnivån är väldigt hög . Jag hade planerat att ta spanska gymnassiet tillsammans med Hp och därefter bosätta mig i Stockholm för att studera klart min gymnasie ubildning (komvux) och sedan studera vidare förhoppningsvis i Handels Högskolan i Stockholm (Civilekonom programmet) eller någon annan liknande högskola där jag har möjligheten att studera ekonomi. Problemet är nu när jag ska gå om sista året, så känner jag mig helt plötsligt enormt omotiverad för att ta sista året i Spanien och har istället nyligen fått nya interesanta ideer som att jobba under den tiden istället för att studera 1 år till i Spanien. Jag ser det som en bra idé så att jag kan etablera mig i Stockholm mycket bättre ekonomiskt då jag ska bo ensam i en lägenhet och bland andra kostnader som tar vara på sin personliga ekonomi. Grejen är att jag är 100% säker att jag kommer studera vidare i Sverige och för varje dag som går, så ser jag på den spanska gymnassietiteln(samhäll linje)  som en meningslös titel (för min situation) och ägnar mig tid för något som jag kanske inte kommer  ha alls någon nytta i Sverige. Vill utnyttja tiden så bra som möjligt! Frågan är alltså: Vilka fördelar har jag  med den spanska gymnassieutbildningen och spanska HP ur en akademisk synpunkt i Sverige?   Är det verkligen lönt att plugga 1år till i Spanien därefter resa till Sverige med tomma fickor istället för att jobba 1 år och med dom pengarna göra något kreativt i Stockholm för att underlätta utbildnings kostnader, fokusera mig bättre på det svenska språket o.s.v. Framförallt nu när alla bidrag till studenter är så pass lite att det blir svårt att betala skolböcker, hyra, mat... Mina föräldrar kan inte försörja mig i Sverige och jag vill inte bli bekymkrad ekonomiskt när jag väl bor där helt enkelt! Med andra ord, jag söker efter den kortaste vägen (bästa alternativet) för att ta gymnasiet i Sverige så snabbt som möjligt och för en gångs skull känna mig FRI från all gymnasieutbildning!!! men vet inte vilka av dom 2 vägarna jag ska välja. Är det så att det är samma sak, kvittar vilken väg  jag tar, så jobbar jag helt klart för att spara pengar och TID till dessa åtgärder. En annan fråga är: Om vi tar situationen att jag har den spanska slutbetygen översatta  och allt är korrekt, är det ändå obligatorisk att studera dom ämnen som dom kräver (enligt HHS hemsida) vilka är: Historia A, Samhällskunskap A (har det redan), Svenska B, Engelska B och Matematik D. Är det så att det är obligatorisk att ha dom ämnen betygsatta oavsett utländsk gymnasie utbildning, så är det mycket möjligt att jag jobbar eftersom det är 4 ämnen som jag måste kompletera och Matematiken som måste jag klara av B,C,D. För att jag ska plugga 1år till så måste de vara så att den spanska gymnasiet verkligen underlättar studierna i Sverige. Mycket mer har jag inte att säga, hoppas på ett svar så snabbt som möjligt. Tack på förhand! Mvh ANTONIO

Svar:

28 aug 2007
Hej Det är svårt att ge dig ett svar på vad som är bäst. Du har ju bara ett år kvar i Spanien för att få ut ett slutbetyg. Du kan ju gå in och kolla hur dina betyg värderas om du söker på dina spanska betyg. Det gör du på VHS hemsida Om dina betyg däremot inte räcker till kan du inte höja dina betyg som man kan göra i Sverige. Du kan däremot komplettera ditt spanska betyg i Sverige om du saknar vissa kurser för behörighet. De kurserna kan höja ditt snitt. http://www.vhs.se/templates/UtlBetygsmedelvarde.aspx?id=1012 Hälsningar Chris, www.syoguiden.com