FREE MOVER-All hjälp välkomen inför studier i USA hösten 2008

Jag har beslutat mig för att studera i USA hösten 2008 och jag behöver all hjälp jag kan få. Jag är helt enkelt super förvirrad när det gäller allt! Vart ska man börja och vilka ska man kontakta? I vilken ordning ska man göra allt och hur svårt är TOEFL testet? Ska jag ansöka till flera olika universitet? Är det lätt att få stipendium och ""grants"" från usa och Sverige? Jag hade tänkt mig att bli sjuksköterska eller dietist, någon som vet något om dessa utb? ALL HJÄLP MOTTAGES tacksamt!
Magda 2007-09-07 00:40

Kommentarer:

Bernt Ortner, SYV 2007-09-10
Det här är frågor för mionst en veckas research.
Så här snabbt vill jag tipsa om att du börjar med
att gå in på: www.petersons.com/educationusa/
Det är ett tips från SYO Guiden.

Här kan du gå ned till Nursing Programs och sedan få fram
olika sjuksköterskeskolor in USA. du måste emellertid välja delstat/er.

Personligen vet jag inte hurdana möjligheterna för dig är, att på direkten läsa en sjuksköterskeutbildning i USA
en möjlighet är att först läsa grundutbildningen i Sverige och sedan söka jobb i USA.
Sussi 2007-09-10
Annars kan man läsa sjuksköterskeutbildningen i Sverige och sticka till USA en eller två terminer, alltså utbildning utomlands som en del av sin utbildning...
Bernt Ortner, SYV 2007-09-10
jag hittade en sjuksköterskeskola i San Francisco:
www.nursweb.ucsf.edu

Här kanske du kan läsa ut en del.

Du kan även gå ut och läsa på:

www.instudy.com/articles/tweusnur.htm

Här står det en del om utländksa sjuksköterskeelever i USA, men vid en första anblick tycker jag det verkar som om det rör sig om påbyggnadsutbildningar eller forskningsutbildningar.

jag kan från vårdförbundets hemsida ge dig information tyill sjuksköterskor, som vill arbeta i USA:

Arbeta i USA, så här gör du  

1. Fixa intyg!
Steg ett är att kontakta Commission on Graduates of Foreign Nursing Schools på support@cgfns.org eller besök deras hemsida www.cgfns.org.

Här finns information och ansökningshandlingar för att få din svenska examen och legitimation godkända. Här kan du också ladda ned testfrågor för att förbereda dig inför kunskapstestet.

2. Förbered språktestet!
På www.ets.org/toefl finns information om det engelska språktestet TOEFL.  Folkuniversitetet, www.folkuniversitetet.se  administrerar IELTS-testet.

3. Tänk efter var du vill arbeta!
Ta kontakt med delstatens sjuksköterskestyrelse, State Board of Nursing, och hör om vilka krav och regler som gäller just där.
Adresser till samtliga styrelser finns på hemsidan www.ncsbn.org.

4. Hitta jobb!
På CGFNS hemsida finns jobbinformation om du klickar på Career Center. Du kan också få information om arbetsmarknaden via Department of Labor på www.bls.gov/oco/ocos083.htm eller här: http://www.healthecareers.com/

5. Mer information!
Det hittar du bland annat hos amerikanska ambassaden, www.usemb.se, den fackliga organisationen American Nurses Association, www.nursingworld.org , International Council of Nurses, www.icn.ch samt www.fulbrightkommissionen, som kan ge dig information om tester och om att plugga eller forska i USA.
Här kan du också ansöka om forskarstipendier.

6. Bra att komma ihåg!
Boendekostnaderna är mycket höga i storstäderna. Att börja arbeta på en mindre ort kan vara en bra inkörsport till yrkeslivet i USA. Men tänk på att legitimationen är giltig endast i den delstat som utfärdat den.

Källa: Artikel som tidgare har publicerats i Scandinavien direkt.

Skriv kommentar: