Utlandsstudier

29 apr 2016
Fråga:
Hejsan!  Jag vill jättegärna studera utomlands, men helst slippa så höga kostnader som möjligt. Så min tanke är att hitta en skola i Sverige som har bra utbytesprogram, men jag har svårt att finna det jag önskar. Jag vet inte hur jag ska gå till väga då jag försökt gång på gång att hitta men hamnar ändå bara på samma ställen varje gång jag söker runt. (Dom där sidorna med höga priser) Var kan jag hitta skolor med bra utbytesprogram? Eller hur kan jag dra ner kostnaderna på att kunna plugga på annan plats? Om det är relevant så hade jag gärna velat hitta en utbildning i USA, gärna på en varmare plats (för varför inte) i landet. Önskad inriktning är psykologi! Hoppas inte min fråga är för luddig, och tack på förhand!

Svar:

29 apr 2016
Hej
Ska du gå via högskolan så måste du först bli antgagen till ett program och då är de tändå inte säkert att man får åka dit man vill. För Eu-medborgare är det inte så höga studieavgifter om man läser inom EU. Det är t ex fortfarande avgiftsfritt i Skottland. I USA är det väldigolika på hur höga kursavgiterna är men söker man sig till minde högskolor s k community college så är det relativt låga avgifter. I franktike betalar man endast en inskrivningsavgift på de statliga universiteten
Hälsningar Chris