Studera i USA

21 jun 2016
Fråga:
Hej! Jag är en tjej på 17 år och funderar starkt på att läsa i USA efter gymnasiet då jag vill bo där. Jag tror dock att det hade varit enklare att läsa i Svergie då jag kan svenska flyttande till skillnad från engelska eftersom det är mitt modersmål. Men om man då läser i Svergie och sedan flyttar till USA så måste man ju ändå läsa om en del ämnen i USA för att få arbete. Om jag t.ex vill bli Advokat i USA kan jag inte läsa det i Svergie då vårt lagsystem inte är detsamma.  Sedan min andra fråga är hur man ska göra när man söker in, är det svårt och är själva testen för att bli accepterad till de amerikanska universiteten svåra. Hur gör man med boende oavsett vad, vad brukar kostnaden ligga runt?

Svar:

01 aug 2016
Hej! Ledsen att svaret har dröjt. Kanske har du fått information på annat håll men här kommer i alla fall mitt svar. Mitt tips är att du tar kontakt med en förmedling för utlandsstudier som kan vägleda dig kring hur det går till när man söker, vad det kostar etc. Till exempel någon av dessa: http://www.blueberrysprak.nu/ www.ef.se www.studyabroad.se www.kilroy.se Lycka till och ha en fortsatt fin vecka! Vänliga hälsningar, Mikaela Aare Blivande Studie-och yrkesvägledare