Byråkratisk smörja

BAKGRUND, Jag klarade för få poäng under mitt första år på högskolan (31) och fick därför inget studiestöd till nästa år (ekonomlinjen). Har levt utan studiemedel under hela hösten och försökt plocka mina poäng. Under denna stressande tid har så började jag märka av symton för dyslexi/dyskalkyli och nyligen har jag fått detta bekräftat.
Jag har nu beslutat att byta linje (så att jag kan plocka en fil kand.) till en innehållandes marknadsföring (stora intresset) men inte siffror (som innebär svårigheter).

Problem: Jag kan inte söka nya programmet förrän till HT. Jag vill stanna kvar (och behålla min studentlägenhet!) och läsa återstående kurser på nuvarande program då dessa inte innehåller siffror och en del av kurserna kommer jag att direkt kunna tillgodoräkna mig på det nya programmet.

- Vad gör jag nu med min ekonomi??????????

Frågorna, som vart omöjliga för mig att få svar på (har kontaktat CSN), lyder,
* Kommer CSN att acceptera att jag söker studiemedel till VT (n.b kurserna är ju relevanta för framtiden)?
* Kommer CSN att acceptera att jag sen byter linje till hösten och erhåller studiemedel, trots att jag saknar en massa poäng?
* Hur många gånger accepterar CSN att man överklagar deras beslut (hänger ihop med fråga ett och två)

""Finns det någon väg ut ur denna byråkratiska smörja?? Vad är det """"taktiska"""" att göra?? Jag skulle gärna arbeta för att slippa CSN men det är osäkert hur mycket behov det finns på min arbetsplats.""

Förstår att det inte finns några raka besked, undrar egentligen om någon kunde ge åsikt eller en estimation för framtiden
Astrid 2008-01-02 01:01

Kommentarer:

Sussi 2008-01-02
CSN:s regler är att man måste ta ett antal poäng för att få studiemedel igen. Chansen att få studiemedel för VT är noll om du inte har klarat poängkravet för senast du fick studiemedel. När du tagit poängen kan du räkna med att få studiemedel igen. Om du byter linje bryr sig inte CSN om, men däremot hur många poäng du tar. Jag vet inte hur många gånger CSN accepterar att man överklagar deras beslut, men antar att det efter några gånger kanske inte tas upp och behandlas, eller att din chans att få rätt inte är någonting värt.

Jag har stött på en del studerande som inte har klarat poängkraven och då inte kunnat få studiemedel för följande termin. Dessa har då tagit paus från heltidsstudierna och jobbat för att få ekonomin att gå ihop någorlunda och parallellt försökt ta de fattande poängen. Någon tog jobb i hemtjänsten och vården, inget ställe de ville vara kvar på, men det hjälpte för stunden...

Någon genväg finns tyvärr inte... i alla fall inte om du vill kunna ha studiemedel igen... så kolla hur många poäng som fattas och satsa på att ta igen det, försöka i alla fall...
Ida 2008-01-03
En mycket god vän jobbar med överklaganden på CSN så jag vet att dom också är människor och dom vill gärna hjälpa om dom kan. För det första tror jag inte att 31 poäng är för lite (möjligen om du menar 31hp men det tror jag inte), särskilt inte om det var ditt första år? För det andra så kan dom ta häönsyn till särskilda skäl, som att du har dyslexi/dyskalkyli. Ring dom och prata med dom, hoppas du får min goda vän på tråden!

Skriv kommentar: