Stipendiesök för studier i USA.

Hej!

Jag ska precis börja söka stipendier i USA. Har hittat ca 40 olika stipendier att söka, men är osäker på några saker. Ibland står det sista ansökningsdag ett datum, t.ex den 1 mars. Kan man skicka in stipendiet när som helst då, är det bara en årlig och att man kan skicka närsomhelst?

Ska jag skicka in säljbrev, meritförteckning,referenser, intyg, kostnadsplan och bilagor:alltså hela kitet i alla mina ansökningar? Eller ska jag ringa alla olika fonder och fråga vad de vill ha för uppgifter från mig? Det blir ju en del samtal, och jag är heller inte helt säker på om man kan ringa alla överhuvudtaget, då vissa ej verkar ha ngn växel....?

Om jag ska skicka in stipdenieansökan till stiftelser från USA, ska jag ha med ngt speciellt då, förutom att ansökan är på svenska istället för engelska? Borde den skilja sig något från en svensk ansökan?

Och...sista frågan, om jag gör en kostnadsplan kommer det visa sig att jag i princip har de pengar som behövs för att komma in på skolan och betala alla summor, är det omöjligt att få stipendiet då? Jag kommer nämligen kunna stå för alla summor själv, men hade varit skönt med lite avlastning. Jag kan ju inte ljuga i kostnadsplanen. Ska jag kanske undvika att ha med den helt och hållet, om de inte uttryckligen kräver att den är med?

Hoppas på svar!

MVH

Annie
Annie 2008-11-30 01:52

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2008-12-01
Hej
Alla fonder och stiftelser bestämmer själva över vilka krav som ska uppfyllas och hur ansökan ska se ut. Du måste vända dig till varje fond för att höra vilka dokument de vill ha. Många har egna ansökningshandlingar.
Hälsningar Chris, www.syoguiden.com

Skriv kommentar: