Frågor!

Hej! Jag har läst på komvux ht 08 (denna terminen) och tog då studielån, sammanlagt ca 22000 kr. Jag ska börja på högskolan till vt 09 eller ht 09. (ska då läsa på högskolan i 3 år och vill fortsätta ta studielån) Jag har nu några frågor om detta!

När ska jag börja betala av lånet till csn? Om jag börjar på högskolan ht 09, måste jag redan nu börja betala tillbaks lånet då?

Kommer en sjättedel av lånet från komvux att skrivas av, vilken termin jag än väljer att börja på högskolan?

""Jag funderar på att betala av hela mitt lån på 22000 kr redan nu i dec 08. därmed """"slipper"""" jag räntekostnaden. Vilket tjänar jag mest på, att betala av hela lånet nu, eller att börja på högskolan (där jag har hört att en sjättedel av lånet skrivs av) ? Hoppas ni kan svara på min fråga, jag har hört många som har gjort så olika när det gäller detta och vet inte hur jag ska göra!""
Mvh Pia
Pia 2008-12-09 01:54

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2008-12-10
Hej
Om du studerar med lån från CSN kan du få uppskov med betalningen så länge du studerar.
Du kan få lån för komvuxstudier med max hälften av beloppet. Du får 1/6 del avskrivet per 60 tagna högskolepoäng
.Om du betalar av hela beloppet nu kan du inte få något avskrivet. Det är det bättre att vänta tills  du är färdig med dina högskolestudier.
Läs mer på CSN hemsida
http://www.csn.se/2.131
Hälsningar Chris, www.syoguiden.com

Skriv kommentar: