Studielån?

Hej Chris!

Jag går sista året på Gymnasiet och har IG i många utav kärnämnena och funderar på att läsa upp dem senare.
Det som oroar mig mest och gör att jag är tveksam till det är, måste man ta studielån?..
Finns det inga alternativ där man slipper skulderna?

Har hört så många som har studieskulder och det är det sista jag vill ha skulder bara för att man måste plugga upp några betyg.

Hjärtliga hälsningar// Jessie
Jessie 2009-10-21 02:38

Kommentarer:

Sss 2009-10-22
Ofta behöver man pengar till böcker och att leva samtidigt som man pluggar, vare sig det är på komvux eller annan typ av skola. Då är studielån en möjlighet att finansiera det med. Men det kan bero på sin situation... bor man t ex hos föräldrarna så kanske man inte har samma behov av X antal tusen i månaden än när man bor själv eller ihop med nån och har hyra att tänka på...

Tror att man kan ansöka om att bara få bidragsdelen, som på högskolenivå. Då är det mindre pengar man kan få än om man också tar lån. Man kan söka lån för färre veckor man studerar och då kunna sänka skulderna den vägen.  

Om man inte tar studielån så kanske man behöver arbeta vid sidan av studierna för att få in nödvändiga pengar. Man kanske jobbar på dagarna och pluggar kvällskurser, eller studerar på dagarna och jobbar lite en del kvällar i veckan... andra alternativ är inte så lätta att finna, om man finner nån så är de kanske inte så säkra, kanske kan finnas något stipendium att söka, men det är svårt... så studielån är det mest enkla om man inte kan jobba in pengarna... även om det blir skuld sedan, man får kanske se det som ett sätt att kunna möjliggöra studier...
Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2009-10-26
Hej
Om man redan har betyg i en kurs(även IG) så blir man ofta hänvisad till at göra en prövning vilket innebär att man läser kurser på egen hand. Prövning berättigar inte till studielån Vissa komvux kan ta emot elever som vill läsa upp IG men långt ifrån alla så kolla med komvux i din hemkommun.
Hälsingar Chris,www,syoguiden.com

Skriv kommentar: