Finns det något slags stipendium?

Hej, jag är befinner mig i en riktigt jobbig situation just nu. Har sökt flera sommarjobb men såklart inte fått några och jag behöver verkligen det för att min mamma går på socialbidrag och har inte råd betala för allt det jag behöver under sommarlovet, inte ens mat alla gånger! Jag vet inte vad jag ska göra, behöver verkligen ett jobb men jag får ju inget! Ska börja första ring på gymnasiet till hösten och undrar om det finns något slags stipendium eller andra bidrag man kan få för pengarna räcker helt enkelt inte till. Och i så fall, hur säker man såna? Jag behöver verkligen hjälp för jag vet inte alls vad jag ska göra och vad jag ska ta mig till!
Emmie 2010-05-26 03:07

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2010-05-27
Hej
Kommunen brukar erbjuda elever att söak sommarpraktik.Ansökningstiden har säkert redan gått ut om du inte har sökt med kolla med med syv eller kuratorn på din skola. De kanske också kan tipsa dig om andra möjlighter.
Man kan t ex söka bidrag från Majblomman om föräldrarna har väldigt låga inkomster. Man kan få pengar för t ex glasögon, sommaraktiviteter eller annats som anses nödvändigt men som man inte har pengar till. Du kan läsa mer under länken
http://www.palmefonden.se/index.php?sid=2&pid=10
Du kan också kolla om det kanske finns jobb som jordgubbsplockare i närheten där du bor. Det brukar vara lätt at få den typen av jobb och så tjänar man lite extra.. Eftersom jag inte vet var du bor så är det svårt för mig att tipsa om var du kan leta.
Hälsningar Chris,www.syoguiden.com

Mary 2011-11-16

Hej Emmie!

Jag heter Mary och studerar ”journalistik för Akademiker” på Södertörns Högskola och vi har startat en tidskrift som handlar om folk med begränsad ekonomi. Jag ska skriva en artikel om stipendier. Jag behöver alltså komma i kontakt med en person som har ansökt om stipendier och har beviljats det eller som ska skicka iväg sin ansökan… Jag undrar om du vill ställa upp för en intervju (helst om du befinner dig i Stockholms län)? Eller om din mamma vill kanske ställa upp?

Du kan svara mig ganska så snart du kan genom att maila mig zelalez@gmail.com så ringer jag upp dig.

Tack på förhand för hjälpen.

Med vänlig hälsning

/mary

Skriv kommentar: