Stipendier jag kan söka ?

16 mar 2011
Fråga:
Hejsan! Johanna heter jag. Jag valde fel linje på gymnasiet, gick ekonomi. Fick bra studiebetyg och slutbetyg.. Men valde att direkt efter gymnasiet börja på yrkesvux (gymnasialutbildnings nivå) för att ta lastbilskort (CE). Eftersom detta inte är univeristet eller högskola och jag bara är 19år är det enda stöd jag får från CSN 1050:-. Bor själv, 11mil från mina föräldrar och släkt och 1 mil från utbildningen. Detta är heltidsstudier och jag idrottar på elitnivå så jag har inte möjlighet att jobba extra heller. CSN & försäkringskassan kan inte kräva att mina föräldrar ska stödja mig så att jag kan genomföra mina studier eftersom jag är myndig. Vad kan jag söka för stipendier ? Hört något om Kvinnor i manligt arbete eller något sådant.. Men finns det stipendier för situationen med, ekonomiska skäl eller något ? Ska väl inte gå arbetslös och vänta ett år för att jag vet vad jag vill nu!

Svar:

09 apr 2011
Hej Det är nog svårt att hitta något stipendier för just den utbildningen. Det finns stipendier för olika ändamål t e x idrott eller om man bor i en viss kommun. Du kan t ex gå in på www.lycknis.se eller www.stiftelser.lst.se Gå även in på AllaStudiers information om stipendier under studiefakta. Hälsningar Chris Wigh