studiebidrag/pengar under sommar

Hej! jag har bara en fråga om studiebidrag m,m. jag är 16 år och pluggar i kalmar och har egen lägenhet i kalmar, annars bor jag hos min morsa 2 mil utanför Oskarshamn mitt i skogen, nu under sommaren kommer man ju inte få pengar från csn bara för att man inte pluggar, och jag tycker det är jävligt dåligt. ni vill väll att ungdommar ska få en utbildning här i sverige eller? när inte skolan står för studentrum/lägenhet och man blir tvungen och köpa en lägenhet själv  för att man ska slippa gå upp halv 4 varje morgon bara för att kunna hinna med bussarna och komma i tid till skolan. var ute några månader innan julas med att söka sommarjob men det är ingen som har antagit mig till det så kan inte få några pengar. ska jag bli tvungen att sälja min lägenhet bara för att ni inte kan ge studerande ungdomar pengar så man ska kunna få en bra utbildning och kunna bo kvar så man slipper att ha det jävligt stressigt, och så man slipper hoppa av sin skola som man kämpat för att få komma in på! vill gärna ha svar på detta omgående tack. MVH Zac

Zac angelis danielsson 2011-05-07 15:53

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2011-05-10

Hej

Fram till man är 18 eller gått ut gymnasiet så har föräldrarna försörjningsplikt(dock längst till 21 år).

Men du kanske kan sommarjobba?

Hälsningar Chris Wigh

Skriv kommentar:

Taggar: distansstudier