Hur länge kan jag få studiebidrag?

Jag undrar hur länge man kan få själva studiebidraget när man läser på högskola/universitet?

Gäller 240 veckor enbart för lån eller inkluderas även bidraget i de veckorna? Hur räknas halvtidsstudier?

Jag kommer läsa en fristående kurs som är 2 terminer på halvfart och planerar därefter att påbörja en 5-årig utbildning på helfart. Räcker veckorna om jag söker studiebidrag (ej lån) även till halvtidsstudierna?

Teresia 2011-08-31 11:00

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2011-09-06

Hej

Det är antal veckor som räknas och inte belopp. Alltså gäller samma antal veckor för lån som för bidragsdelen. Man brukar omvandla 240 veckor till ca 6 år så det bör räcka.Läser du halvtid så får du halva bidragsdelen.

Hälsningar Chris, www.allastudier.se

Derja 2016-04-19

Hej!

Jag började studera grundläggande Svenska som andra språk i 30 november och i 15 April fick jag min betyg, nu har jag ansökt till en språkkurs i paris med studiemedel och vill att jag ska betala 77 tusen för skolan som csn kommer att sätta in i mitt konto,nu vill jag veta hur många år har jag kvar att ha rätt få pengar från csn?? tillexempel jag har planerat efter språkresan studera i folkhögskolan 2 år sedan fortsätta till högskolan,

får jag studiemedel när jag gpr till högskolan tills jag blir klar?

Skriv kommentar:

Taggar: distansstudier, studie- och yrkesvägledning