Florist

Floristutbildning

Jag är 39 år och har förbrukat mitt studiemedel hos CSN på gymnasienivå på 80-talet. Finns det någon annan utbildning som jag kan söka till inom floristyrket? Är den enda möjligheten att söka till Ingvar Strand, Vellinge och söka banklån?
Vore tacksam för svar.
Anonym 2007-05-26 00:24

Kommentarer:

Chris Studie & yrkesvägledare 2007-05-28
Hej
Det finns floristutbildningar som ligger inom den kommunala vuxenutbildningen bl a i Göteborg, Stockholm, Västerås etc. Men för att gå där måste din hemkommun betala. De flesta kommuner betalar inte sådana utbildningar och de ställer säkert som krav att du ska vara arbetslös. Annars finns tyvärr inte så många andra möjligheter än att gå på en privat floristutbildning.
Hälsningar Chris, www.syoguiden.com
Florist  
Hej
Det finns floristutbildningar som ligger inom den kommunala vuxenutbildningen bl a i Göteborg, Stockholm, Västerås etc. Men för att gå där måste din hemkommun betala. De flesta kommuner betalar inte sådana utbildningar och de ställer säkert som krav att du ska vara arbetslös. Annars finns tyvärr inte så många andra möjligheter än att gå på en privat floristutbildning.

Bernt Ortner, SYV 2007-05-28
Nu vet jag inte var du bor eller om Du tagit kontakt med någon utbildningsanordnare.

Du känner tydligen till Ingvar Strandh och där kostar det ju skjortan och kräver tydligen banklån.

floristutbildning finns som Komvuxutbildning på ett fleratal orter:

Varberg: www.munkagard.com
Norrköping: www.florist.norrkoping.se
Upplands -Bro: www.vuxupplands-bro.se
Haninge: www.-centrumvux.haninge.se
Töreboda,: www.kanalskolan.se
Kramfors: www.naturbruk.net

Nu har jag ännu inte gått ut och kollat någon av skolorna vad gäller finansiering, men här gäller väl Särskilt Vuxenstudiestöd. Problemet är, att det är din hemkommun, som måste betala en plats för Dig
på en floristutbildning.

Du bör även anmäla dig till AF. Åtminstone tidigare har AF brukat köpa platser hos bl. a. Ingvar Strand

Vi har även Munkeröds  utbildningscentrum i Stenungssund, Håbo och Vännäs, men inte heller här lär de vara studiemedelsberättigade.

jag återkommer när jag vet mera.
Bernt Ortner, SYV 2007-05-28
Munkagårdsskolan i Tvååker ( Varberg )
har en KY-utbildning :

Floristisk Hantverksdesign 60 P
Start nästa gång 2008-01.

Gå in på www.mankagard.com

Även den här utbildningen måste du ju finansiera, dvs. det kostar pengar att leva under 1,5 års studier,
men skolan har ju inte någon elevavgift som Ingvar Standh har.

Här kanske att du kan finansiera det om du söker och kommer in ?
Hej
Ska man har möjlighet att komma in på Munkagårdens floristutbildning måste man har gått Frisörprogrammet på gymansiet eller gått andra kurser som motsvarar de krav de ställer som behörighet.

Skriv kommentar: