Fritidspedagog

18 okt 2016
Fråga:
Hej. Jag gick två-årigt gymnasium och utbildade mig till barnskötare. Jag arbetade som sådan mellan -87 till -99 då jag fick tillfälle av min kommun att vidareutbilda mig till fritidspedagog med lokal behörighet i kommunen. Utbildningen varade i ett och ett halv år och jag fick därefter ett intyg, inte examen. Jag har sedan dess varit anställd som fritidspedagog i kommunen. Nu visar det sig att jag kan inte gå lärarlyftet (ingen högskolebehörighet ) jag får ingen legitimation och jag ingår inte i lärarlönelyftet (ingen examen) .Vad behöver jag för att bli en fritidspedagog "på riktigt". vad behöver jag läsa för att få högskolebehörighet? Vad behöver jag sedan läsa för att bli fullvärdig fritidspedagog? tacksam för svar/Lotta

Svar:

31 okt 2016
Hej Lotta! Ledsen att svaret har dröjt. Här kan du läsa om vad som  krävs för att uppnå grundläggande behörighet till högskolestudier: https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Avgangsbetyg-fore-1997/ Sedan kan det vara så att man även behöver komplettera med kurser för att uppfylla den särskilda behörigheten. Exempelvis gäller följande för Grundlärarprogrammet inriktning fritidshem vid Mittuniversitetet: Engelska B, Naturkunskap A och Samhällskunskap A. Eller: Engelska 6, Naturkunskap 1b / 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 När du har läst Grundlärarprogrammet inriktning fritidshem kan du sedan få ut en examen och legitimation. Hoppas mitt svar gav lite klarhet, lycka till och ha en fin vecka! Vänliga hälsningar, Mikaela Blivande Studie-och yrkesvägledare