Specialanpassad utbildning?

16 aug 2018
Fråga:
Hej!  Jag har varit arbetslös i många år. Jag har ingen utbildning och kan inte skaffa en eftersom att jag inte klarar av att gå i skolan. Jag hade behövt en specialanpassad utbildning, men det finns ingen utbildare som är intresserad av att hjälpa mig. Detta är oerhört frustrerande och SYV i min kommun är inte till någon hjälp. Jag har även varit i kontakt med en offentlig SYV, men hon brydde sig inte om att hjälpa mig. Jag behöver verkligen hjälp med att finna det jag vill arbeta med, eller snarare det jag KAN arbeta med. Mitt drömjobb har en utbildning som jag inte klarar av att gå.  Så jag undrar vad jag ska göra och om det finns speciella skolor som driver specialanpassade utbildningar för varje enskild elev? En distansutbildning vore det optimala för mig, men det går inte eftersom att min kommun inte har några samarbeten med sådana skolor och utbildningar. 

Svar:

17 aug 2018
Hej Angelica, Det var tråkigt att höra att du inte hittat någon utbildning som har passat dig. Jag kan tyvärr inte hjälpa dig då jag inte vet vad du vill och vad du har för behov. Om du inte har testat ta kontakt med de skolor du vill studera på och fråga vilka anpassningar de kan göra så tycker jag att du ska göra det.  Det finns många distansutbildningar utöver de som din kommun kan erbjuda. Du kan söka på dem här på Allastudier.se genom att fylla i distans på ort i sökfältet. Det finns ju utbildningar till exemepel inom Folkhögskolan eller Yrekshögskolan som kan specialanpassas och även universitet har många anpassningar att erbjuda. Men jag vet inte vilken utbildningstyp och nivå som du har tänkt dig. Ofta är inte själva skolan specialanpassad utan skolan specialanpassar utbildningen för just dig efetrsom personer som behöver anpassningar inte har samma behov av anpassningar. Det kanske finns föreningar, grupper eller webbplatser för personer med samma behov av specialanpassningar som du behöver. Kanske du kan få vidare råd där? Lycka till!