Plugga till systemutveckling

17 feb 2019
Fråga:
Hej!  Jag har varit utomlands i några år nu. Jag har bara pluggat till 9:an och inte läst vidare till Gymnasiet. Jag är 18 är gammal. Vill plugga till systemutveckling och undrar hur jag ska gå tillväga. Hur pluggar jag upp ämnen som behövs till programmet jag vill läsa?. Tacksam för svar. 

Svar:

18 feb 2019
Hej, Systemutvecklare har oftast en högskoleutbildning med datainriktning, till exempel en systemvetenskaplig utbildning eller någon civilingenjörsutbildning med datainriktning. Men det finns även många utbildningar inom yrkeshögskolan.  Om du vill ha en lite kortare utbildning, normalt 1-2 år, som är mer inriktad på en specifik del av systemutveckling kan en yrkeshögskoleutbildning ett bra val. På Yrkeshögskola kan du till exempel läsa till systemutvecklare .NET, javautvecklare med mera.  Läs på om utbildningarna som finns och fundera på vilken som passar dig. Det kan du göra här: http://allastudier.se/utbildningar/?q=systemutveckling. De har olika behörighetkrav så kolla detta genom att klicka vidare på länkarna och läsa mer.  Lycka till!