Om jag går ut gymnasiet med E i de flesta ämnen finns det någonstans som jag kan komplettera betygen med studier

18 feb 2019
Fråga:
Hej, jag kommer att gå ut gymnasiet med E i många ämnen eftersom jag har varit sjuk och inte mått bra. Finns det någonstans som jag kan komplettera mina betyg? Jag har kämpat på för att bli godkänd men har nu fått höra att man enbart kan komplettera betyg genom prövning på komvux och att det inte finns någon lärarledd utbildning på komvux såvida man inte är underkänd? Kan det verkligen vara möjligt? Jag känner att jag behöver en lärare och kommer inte att klara av att arbeta helt på egen hand med mina studier och sedan gå upp på en prövning Om det inte finns någonstans som man kan få en lärare så skulle det ju i så fall innebära att om jag vill kunna höja mina betyg är det bättre att bli underkänd och hoppa av gymnasiet än att kämpa på och bli godkänd för E-betygen kan jag sedan aldrig höja. Hur är det på folkhögskola? Kan det finnas lärarledda utbildningar där? Jag skulle vilja höja mig på Naturkunskap 1B, Engelska &, Matematik 2 B, Svenska 2, Psykologi 1 och Samhällskunskap 2

Svar:

19 feb 2019
Hej, Ja, det är så att man inte kan gå på klassrumsundervisning på Komvux om man har godkända betyg. För den som redan har ett godkänt betyg i kursen från gymnasiet är prövning det enda sättet att höja ett betyg. Du skulle kunna prata med din skola om att göra några prövningar redan nu om du vill (i skolan).  Har du redan ett godkänt betyg i ett ämne så kan du inte ändra/höja det på folkhögskolan - folkhögskolan sätter nämligen inga betyg i enstaka ämnen. Folkhögskolan intygar bara att du har "kunskaper motsvarande godkänd nivå" i just det ämnet. Det är allstå sant att om du vill gå om en gymnaisekurs så är det bättre att få ett underkänt betyg än ett godkänt. Det finns en lösning dock och det är att köpa gymnasiekurserna man vill gå genom en privat vuxenutbildning exempelvis genom Hermods eller Folkuniversitetetet eller någon annan aktör.  Lycka till!