Specialpedagogik

17 apr 2019
Fråga:
Hej! Jag har några enkla frågor som ni säkert kan svara på. Just nu håller jag på studera till socialpedagog på distans dvs jag kommer vara en diplomerad social pedagog när kurserna är avklarade, då undrar jag. Har jag fortfarande goda chanser att komma in i denna distans utbildningen social pedagog? Jag undrar även är detta 100% distans och hur fungerar det då? Dessutom undrar jag vilka ämnen måste jag ha avklarad för att kunna söka denna utbildning? Och hur många kurser ingår i special pedagogik? Och jag såg att det va special pedagogik 1 special pedagogik 2 betyder det att jag måste gå två olika utbildningar?' Skolan jag såg hete NTI skolan distans.  Konstigt nog kunde jag inte skicka meddelande till skolan direkt, kanske nåt fel på hemsidan hoppas jag kan få svar här.  Med vänlig hälsning, Josef saliba

Svar:

18 apr 2019
Hej Josef, Det hade varit bra om du kan ta kontakt med skolan direkt eftersom vi inte kan svara på några specifika frågor om just den. Du kanske kan hitta kontaktuppgifterna och sedan höra av dig till dem på telefon eller e-mail och kanske även hitta deras egen webbplats.  Det finns många olika utbildningar och utbildningstyper som leder till yrket socialpedagog. Du kan utbilda dig till socialpedagog via folkhögskolor, komvux, YH-utbildningar, universitet och högskolor. Din titel efter utbildningen kommer att variera beroende på utbildningsform. Lycka till!