Studier i musik

12 jun 2019
Fråga:
Hej SYV!  Jag är 18 år och har precis gått ut Samhällsvetenskapsprogrammet på gymnasiet för några dagar sedan (jippi!). Min dröm är att spela musik och bli riktigt bra på piano (inte samma sak som keyboard). Jag har grundläggande kunskaper och har som sagt gått samhällslinjen, så har ingen direkt kunskap inom musik från gymnasiet. Spelar enklare stycken och har grundläggande färdighet inom notläsning.    Undrar ifall du kan komma med några tips angående studier i framtiden när det gäller att spela piano? Siktar på att så småningom bli godkänd på de prov univertiteten/ högskolorna arrangerar som man behöver ta i samband med antagningen. Finns det kurser man kan ta i musiktoeri, pianospel, gehörsträning osv för att få denna förståelse inför vidare studier?    Vad det gäller geografi bor jag i Malmö och hade föredragit att studera i samma stad. Möjligtvis hade jag kunnat pendla till en relativt nära belägen ort. Jag är dock öppen för att plugga utomlands antingen för att studera några kurser eller för att gå ett längre program i några år.    Är nyfiken på tips och vad du har för funderingar, tack på förhand!    Med vändliga hälsningar,    en nybliven student

Svar:

13 jun 2019
Hej, Här finns pianoutbildningar i Skåne: https://allastudier.se/utbildningar/i/sk%C3%A5ne-l%C3%A4n/malm%C3%B6/?q=piano. Det finns tyvärr inte många kostnadsfria utbildningar som fokuserar praktiskt på piano. Det handlar  mycket om att studera på egen hand om du vill öva för att komma in på antagningar. Du kan fundera på om du vill ta privatlektioner för att bli bättre. Du kan kontakta någon av de musikhögskolor som finns om du undrar över vad som krävs för att komma in på en skola med ett instrument som piano. Det kan hända att du har lång väg kvar om du inte spelat så länge så då måste du fundera på hur mycket tid du kan tänka dig att lägga ned bara på att försöka komma upp på en nivå där du kan bli antagen till en musikhögskola. Lycka till!