Flera frågor om studielån mm !

Hej, jag ska söka studielån för att läsa upp mina betyg på komvux en termin (sammanlagt 450 p, det är 6 ämnen.) Räknas detta som heltidsstudier? Hur mycket pengar får jag då i bidrag + lån?  (Jag är född 87.) Efter komvux har jag tänkt att (förhoppningsvis!) börja direkt på högskolan för att läsa till sjuksköterska. Vad är bidraget och lånet då? (samma som på komvux eller något annat?) Jag har hört att en viss del av studielånen från komvux ""förvinner"" när man börjar på högskolan, eftersom man fortsätter sina studier där och tar ""nya"" lån då. stämmer detta verkligen? Jag hörde på radio att det kanske ska bli fler platser och alltså lättare att komma in på sjuksköterskeutbildningar. vet man NÄR det ska bli fler platser, och vet man VILKA utbildningar som ska få fler platser? Tacksam för svar! Mvh Eva
Eva 2008-03-18 01:18

Kommentarer:

Chris 2008-03-18
Hej
Om du ska läsa på komvux för att höja dina betyg i kurser du redan läst så tillåter komvux endast prövningar. Prövning innebär att man läser kursen på egen hand. Dessvärre berättigar prövningar inte till studielån eller studiebidrag. Ska man höja betyg så måste man finansiera sina studier på annat sätt. Om du läser nya på kurser på komvux och tar studielån så kan man få viss del av beloppet avskrivet om man därefter läser på högskolan.
Beloppen för heltidsstudier under en 4-veckorsperiod när du sedan börjar på högskolan är följande:
Bidrag 2572:
Lån 4920:-
Totalt: 7492
Vad det gäller nya platser på sjuksköterskeprogrammet har jag inga siffror. Men programmet finns på många orter och poängen är inte jättehöga. Kan du tänka dig att söka vilken ort som helst så ökar dina chanser att komma in Dessutom har antalet sökande till högskolan minskat det senaste året och det sänker poäng ytterligare.
Hälsningar chris, www.syoguiden.com

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2008-03-18
CSN  
Hej
Om du ska läsa på komvux för att höja dina betyg i kurser du redan läst så tillåter komvux endast prövningar. Prövning innebär att man läser kursen på egen hand. Dessvärre berättigar prövningar inte till studielån eller studiebidrag. Ska man höja betyg så måste man finansiera sina studier på annat sätt. Om du läser nya på kurser på komvux och tar studielån så kan man få viss del av beloppet avskrivet om man därefter läser på högskolan.
Beloppen för heltidsstudier under en 4-veckorsperiod när du sedan börjar på högskolan är följande:
Bidrag 2572:
Lån 4920:-
Totalt: 7492
Vad det gäller nya platser på sjuksköterskeprogrammet har jag inga siffror. Men programmet finns på många orter och poängen är inte jättehöga. Kan du tänka dig att söka vilken ort som helst så ökar dina chanser att komma in Dessutom har antalet sökande till högskolan minskat det senaste året och det sänker poäng ytterligare.
Hälsningar chris, www.syoguiden.com

Martin 2008-03-18
Hur mycket av lånen kan man få avskrivet? Gäller det själva lånen eller själva räntan som man får avskrivet?
MVH
Martin
Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2008-03-19
Hej
Man skriver av en sjättedel av lånet och räntan för varje 60 poäng som kan ingå i en examen.
Hälsningar Chris, www.syoguiden.com

Skriv kommentar: