Alternativ?

01 sep 2008
Fråga:
Hej! Jag trivs inte alls på min linje.Går första året. Tyvärr har jag inte möjlighet att byta pga att jag inte har några betyg från högstadiet för att komma in på något annat. Min fråga är, vad har jag för alternativ? Alltså Hur beteer jag mig om jag inte går mitt gymnasium? Har hört att komvux inte tar in folk under tjugo. ""Kan man """"klara"""" sig genom livet om man inte går gymnasium eller är det ett absolut måste?"" Finns det inte någon (helst gratis/ väldigt billig) annan utbildning man kan gå? Isåfall vad/ hur beter jag mig? Jag börjar få panik över detta. Vill inte längre gå till min klass. Snälla hjälp mig hur jag skall göra.

Svar:

02 sep 2008
Hej! En möjlighet för dig vore att gå tillbaka till din gamla grundskola och läsa upp några betyg. Då får själv läsa på hemma för att sedan komma till skolan och göra prov i kursen. Har du IG i kursen sedan du gick i grundskolan så kostar det ingenting har du G eller högre brukar det kosta 500kr. På det sättet skulle du kunna få upp dina grundskolebetyg och söka in nästa år på något annat program. Ett annat alternativ är att du kontaktar gymnasieintagningen i din kommun och frågor om det finns några andra platser över. Ibland kan det hända ganska mycket på några veckor, exempelvis kanske någon flyttar  och det blir en plats över. Att gå på gymnasiet är inget tvång, du behöver alltså inte fortsätta. Frågan är bara vad du ska göra med all din lediga tid. För det är inte så lätt att få något jobb om man varken har utbildning eller arbetslivserfarenhet. Du skriver inte varför du inte trivs. Beror det på klasskamraterna kanske du skulle ge det några veckor till... Lycka till!