Hur vet man om man valt rätt?

Hej!

Jag hoppas att ni kan hjälpa mig med min nya situation jag har satt mig in i. Jag har jobbat i cirka tre år, både utomlands och i Sverige. Jag har totalt haft 10 jobb sen jag tog studenten, och det beror inte på jobben utan på mig. Jag tröttnar snabbt på ett ställe och gillar att lära mig nya saker. Jag har både testat på journalistik, städerska, reception, olika fabriker, lagerhantering, restaurang servitris, kassa och service och sist hemtjänst. Jag har alltid varit bokförd hos mina föräldrar men kände nu att jag ville ha mitt eget, jag ville heller inte tillbaka till någon fabrik eller hemtjänst, så tänkte att nu är det dags för högskola! Det var svårt val. Kollade på allt möjligt. Sedan hittade jag en utbildning som heter Informationslogistik. Det lät intressant plus att det var jobb-lovande efter examen. Jag sökte och blev antagen.

""Grejen med utbildningen är att den är väldigt svår att få kläm på. Den är bred vilket är bra, men när vänner frågar vad jag blir kan jag inte helt svara. Jag har försökt komma med lite enkla svar som man kan jobba med projekt och hjälpa företag med enklare system och liknande, de har svårt att förstå ändå, vilket jag har förståelse för då jag själv inte vet knappt. Som väl tycker andra i min klass likadant och lärarna sa att vi kommer känna så i början. Men mitt största problem är att jag efter fyra veckor fortfarande känner mig tveksam om jag valt rätt. Jag kan inte sätta kläm på om jag kommer trivas med detta i framtiden. Jag är en person som lär mig lättast praktiskt och tycker därför det känns lite jobbigt just nu att läsa 500 sidor på engelska. Jag känner en inre stress att prestera bra. Jag kan inte slappna av som jag gjorde förut. De säger att vår utbildning inte har lika mycket litteratur som andra utbildningar, och fastän det kan stämma känner jag mig väldigt stressad. Det känns som jag knappt kan umgås med vänner för jag måste sätta mig ner och förstå första kapitlet utav hundra innan. Dessutom är jag van vid att ha inkomst varje månad. Jag har bra sparingar och tänkte därför försöka klara mig på endast studiemedlet i början, hatar lån, blir förskräckt när jag hör folk som har ekonomiproblem och höga lånskulder. Tänkte kanske jobba samtidigt men tycker plugget tar upp för mycket tid. Är van vid när man jobbade dagar och slutade och hade fri tid på kvällen. Nu är det jobb dygnet runt som gäller. Jag försöker se plugget från en ljus sida, som nåt roligt. Och det är väl roligt med utmaning men jag blir oroad om det är nåt för mig egentligen. Jag vill heller inte hoppa av och tvingas flytta hem till föräldrarna och jobba på en fabrik. Något som får mig att må ännu sämre är även mitt nya hem. Min studentlägenhet är av väldigt bra standard, nybyggt och egen tvättmaskin och fräsch. Trivs i den. Men jag är uppväxt med en stor familj och van vid att alltid kunna prata med någon, äta med någon, se på film med någon. Känner mig väldigt ensam. Jag tror inte min familj vet om det. Jag har lätt för att skaffa vänner men hittills har jag ändå känt mig ensam. Jag pratar med de flesta men få som jag umgås med i klassen. Mina övriga vänner finns ju kvar och det är jag glad för. Visst de kommer och hälsar på ibland men det blir ändå inte samma. När man kommer hem vill man säga hej till någon. Jag trodde inte att jag skulle känna såhär. Jag såg fram emot min flytt . Men jag är visst i stort behov av omgivning. Kanske är det det som tynger mina högskolefunderingar. Jag vill ändå känna ett slags behag att jag valt rätt, att """"åh vad roligt detta är!"""". Kanske det inte finns något sådant jobb. Tror ni som syo experter att jag valt fel och borde tänka om, eller att jag ska låta det ta lite tid i början. När bör man känna rätt, efter tre-fyra månader?""

Jag vill inte fortsätta med mina strö-jobb, jag vill ha ett tryggt jobb, ett tryggt hem och känna att detta kan jag tänka mig i åtminstone tio år.

Tack för svar!
Anonym 2008-09-28 01:45

Kommentarer:

Sussi 2008-09-29
Du skulle kanske behöva träffa en syo, sätta dig ner och prata ansikte mot ansikte. Det kanske finns någon på den högskola/universitet som du läser vid som du vill och kan prata med, syo på din institution eller någon annan, kanske psykolog om det skulle behövas... du har mycket i tankarna som kanske blir bäst bearbetat med ett personligt möte på en avtalad tid...
Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2008-09-30
Hej
Du ska veta att det är många som känner som du när man har börjat plugga på högskolan. Man vet inte om man valt rätt. Det är svårt med både kompisar och ekonomi.
När man läser på högskolan får man räkna med att det är mycket litteratur som ska läsas in. Det brukar ta ett tag innan man hittar en studieteknik som passar. Många högskolor erbjuder också kurser i studieteknik. Det är inte rimligt att man inte ska hinna träffa kompisar eller göra andra saker under sin studietid.
När det gäller din ekonomi så får man räkna med att ha det lite knapert under studietiden. Det är allmänt känt att studenter har svårt att klara sin ekonomi och har man som du arbetat så kan det vara svårt att gå ner i levnadsstandard. Man får tänka på att om du utbildar dig så kommer du förhoppningsvis efter studierna ha högre lön än tidigare och ett intressantare jobb.
Du kanske också får räkna med att det kan ta lite tid att få nya kompisar. Att bo på korridor är ett bra sätt at lära känna andra. Ett annat sätt är att engagera sig i studentlivet/nationslivet/kårverksamheten eller gå med i någon klubb som t ex filmklubb, idrottsklubb för studenter.
Du kanske ska ge studierna en chans men om du känner dig osäker så ta kontakt med en studievägledare. Det finns även kuratorer att prata med om man känner sig ensam eller har andra problem under studietiden.
Hälsningar Chris, www.syoguiden.com

Skriv kommentar: