Överpoäng

Hej,
Jag undrar hur det fungerar när man läser överpoäng. Får man välja de bästa betygen så att de summerar 2500 poäng eller kommer snittet slås ut på totalpoängen?

Tacksam för svar!
Nils 2009-05-04 02:19

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2009-05-05
Hej
Om du går i åk 3 och har läst utökat så kan du lägga de utökade poängen(om de sänker ditt meritvärde) på ett samlat betygsdokument. Om du går går i åk 1 eller åk 2 så kommer alla dina kurser finnas med på slutbetyget men de utökade kurserna kommer att vara merkerade med ett U och räknas inte med.
Hälsningar Chris,www.syoguiden.com
Jari Radros 2010-03-11
Hej!
Jag tog studenten i somras och har nu målet inställt på att komma in på något av läkarprogrammen i Sverige. Då jag inte gick ut från gymnasiet med ett 20,0 i snitt fick jag tenta en del kurser under förra terminen. Nu har jag alltså kommit upp i 20,0 (och jag är medveten om att detta innebär att jag kommer placeras i kompletteringsgruppen). Med tanke på det nya meritpoängsystemet skulle jag nu vilja läsa en del kurser som är meritpoängsgivande och tenta av dessa, min fråga är då om det spelar någon roll om jag får ett G eller ett MVG i dessa kurser, då de ändå överskrider mina 2500 poäng? Dvs. kan man få meritpoängen utan att de påverkar betygssnittet?

mvh Jari Radros

Skriv kommentar: