Hur får jag bort rösten i huvudet?

Vet inte om denna fråga hör hit, men hur kopplar man bort sin egen röst när man läser tyst för sig själv. När jag läser kurslitteratur så hör jag mig själv högläsa inuti huvudet. Jag trodde att alla hörde sig själva när de läste, men har nu förstått att så inte är fallet. Så hur får jag bort rösten? :S
Hanna 2009-11-03 02:40

Kommentarer:

Eee 2009-11-04
Öva bort det? Hör mig själv också när jag läser och tycker att det är bra, gör det enklare att vara med i det som jag läser om och kommer ihåg det bättre än när det inte är någon röst i huvudet samtidigt som jag läser (om det är samma sak som sägs där som det jag läser...)
Tänker man på annat samtidigt som man läser, ja då är det något annat som bara förstör och hindrar läsningen. Hur är det för dig med rösten, är den med på samma som du läser eller är det att du tänker på annat?
Hanna (TS) 2009-11-04
Det är som högläsning i huvudet och såfort jag börjar tänka på annat så försvinner läsningen. MEn varför är det så?!
Syo 2009-11-06
Den där lilla rösten som vi oftast hör inne i huvudet när vi läser kallas på forskarspråk fonologisk aktivering (fonos = ljud). Många menar att den rösten är absolut nödvändig för förståelse. Jag tror att man bör akta sig för att försöka träna bort den lilla rösten i huvudet den som bara finns där utan att få talorganen att röra sig. Risken är stor att man tränar bort en grundförutsättning för förståelse.

""""""Om du tränar bort den lilla rösten kan du läsa flera tusen ord per minut"""", säger en del snabbläsningsförespråkare. Det är en ren myt utan stöd i forskning.""
Fonologisk aktivering kallas ibland mental högläsning eller tyst ljudning. Det är helt normalt och ingenting jag tror du ska träna bort.
Hemligheten för dig kan istället vara:
- du är okoncentrerad - stäng av yttre grejer av typen msn, Facebook och syoguiden :-)
- du behöver läsa intensivt en stund och sedan ta paus
- Du behöver först skumma boken innan du intensivläser den. Då får du en förförståelse.
- Du sover för lite!!!
/Ingmar Andersson
Hanna 2009-11-07
Vill tacka dig så mycket Ingmar, fonologisk aktivering. Det här ska jag forska mer i!

Skriv kommentar: