Delkurser

05 apr 2010
Fråga:
Hej. ""Jag läser en språkkurs på 30 poäng, men har insett att jag inte klarar av den. Jag har fått godkänt i en delkurs och undrar nu om jag kan tillgodogöra mig den trots att jag inte gör klart """"hela"""" kursen?"" Jag undrar också huruvida detta kan påverka mina chanser att få studiebidrag senare, jag har som sagt godkänt i 7,5 hp och planerar att skriva omtenta för ytterligare 7,5 hp. Kan jag göra tentan för den tidigare delkursen även om jag hoppar av resten? Tacksam för svar, Nenne.

Svar:

06 apr 2010
Vad vill du göra med det sen? Det går inte att ha med delkurser i examen om inte det är hela kursens delar som är godkända. Poängen som du tagit har du kvar, men de går som sagt inte att ha med i någon examen. Dina chanser att få csn kan påverkas men du kan testa att berätta om varför du inte kunnat ta tillräckligt med poäng. Ibland kan det tas och göra att man får rätt till fortsatt studiemedel ändå. Kontakta skolan för att se hur du ska göra för att kunna göra tentor efter att du hoppat av. Finns chans att få göra tentorna om man omregistrerar sig på kursen men man får inte alltid rätt att vara med på lektioner då. Kolla vad de på din institution och lärosäte säger om det.