Hej!

06 sep 2010
Fråga:
Hej jag heter Olivia och jag går i nian jag hade ca 240 p i betyg när jag gick i åttan. Jag ska välja norra real i stockholm som första val och Södra latin som andra, Nacka gymnasium som tredje val. för att komma in på NV NV måste man få 305 p (intagningspoängen) tror du jag hinner höja upp mig? Snälla kan du svara mig jag är jätte stressad och chokad jag vill verkligen komma in MVH En person i nöd!

Svar:

08 sep 2010
Hejsan! Är ingen studievägledare men tror mig kunna svara endå. Men först tycker jag du ska stressa ner lite. Kommer själv ihåg den oerhörda betygsstressen från högstadiet. Den var hemsk! Du verkar ha relativt höga betyg, så du borde absolut kunna komma upp i de poäng du vill om du plugga mot att höja dig i så många ämnen du känner att du kan/orkar. Ett tips är att gå igenom betygskriterierna för respektive ämne (läraren ska BARA gå efter betygskriterierna när de sätter betygen), samt prata med dina lärare och kolla var du ligger, är du på gränsen mot ett högre betyg - fråga då vad du behöver för att klara kraven för de högre betygen. Lycka till och plugga dig inte skoltrött!