Läsa upp gymnasiebetyg

Hej,

Jag tog studenten 2007 och har sedan dess arbetat och bott utomlands. Nu har jag bestämt mig vad det ar jag vill syssla med i framtiden och det ar psykologi.  Jag vet att psykologi programmet har en väldigt hög intagningspoäng och att det ar manga som söker men jag ar saker på att det ar det har jag vill bli.

Jag vill inte bli socionom, kurator etc.

Jag bytte gymnasium efter min första termin i ettan, därför har jag manga G:n i A kurserna vilket lärare motiverade med att de inte hunnit se vad jag var kapabel till.

For att komma in på psykologi programmet behövs det ju MVG i stort satt allt och dessutom ar det ett plus om man gjort högskoleprovet.

Eftersom man nu längre inte kan läsa upp redan godkända betyg i min kommun (Göteborg) star jag infor ett vägskäl.

Matematik och naturvetenskapliga ämnen var aldrig min starka sida och på högskoleprovet ar det ju en hel del logiska, matematiska etc. uppgifter.

Tanker absolut satsa på att göra det men raknar inte med att fa de cirka +1,8 som behovs for psykologi programmet, och vill försöka resonera realistiskt.

Om jag skulle utföra en betygsprovning i de ämnen jag har VG eller mindre i skulle det däribland vara matte och naturvetenskapliga ämnen.

Vet ej om jag skulle klara att plugga upp ett sådant ämne själv utan hjälp for att sedan tenta av.

Finns det ingen vag man kan gå via for de som inte tror sig klara av ämnet själv? Privat eller sa? Skulle kunna tanka mig att betala en del for det ur egen ficka såklart. Och da menar jag inte matte hjälp utan riktiga lektioner.

Förstår att det kommer krävas mycket av mig for att kunna läsa upp alla betygen till MVG men ar som sagt motiverad. 

Jag har ungefär:

5 MVG

10 VG

Resten G

Har aven hört om de tre olika konkurrenskompletteringarna. Vilken av dessa skulle nog passa mig bast?

Om jag har fattat det ratt sa ar utbyteskomplettering nar man laser upp ett ämne som man har ett betyg man inte ar nöjd med.

Trodde man bara fick hoja IG:n från nu? Eller ar utbyteskomplettering samma sak som betygsprovning?

Om man använder sig av en slags konkurrenskomplettering, hamnar man da bara i den kvoten eller aven i HP kvoten och vanliga gymnasiebetygkvoten.

Kan man välja vilka ämnen som helst eller måste de vara relaterade till den gymnasieinriktning man hade?

Vill hoja mina betyg sa snabbt och bra som möjligt eftersom jag har en hel del att läsa upp och psykologilinjen i sig ar ju flera ar.

Behöver nu hjälp med hur jag bast kan göra detta.

Betygsprova upp allt, göra högskoleprovet och hoppas på det basta?

Betygsprova, högskoleprovet och konkurrenskomplettera?

Bara satsa på högskoleprovet?

Annat alternativ?

Ar det ingen chans alls att man kommer in på önskad universitetsutbildning om man konkurrenskompletteringar?

Eftersom jag inte kan fa CSN bidrag nar jag betygs provar kommer jag att behöva arbeta samtidigt som jag pluggar. Därför kommer takten på pluggande inte kunna gå sa fort som den hade gjort med Komvux.

Hur fort kan man rakna med att bli klar med en 100p kurs om man jobbar heltid samtidigt generellt satt om man pluggar kvällar och helger?

Tacksam for all hjälp och tips som går att få

Ps Ar meritvärde samma sak som sitt vanliga gymnasiebetygssnitt?

Jennifer 2011-06-29 20:21

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2011-07-07

Hej

Det finns två alternativ; höja betygen och/eller skriva högskoleprovet. Ska du höja betyg så är det prövning som gäller vilket innebär att du läser kursen på egen hand.Om du höjer betyget så kommer du prövas i gruppen för höjda betygen i kompletteringsgruppen där det till Psykologprogrammet kräver högre betyg än i direktgruppen. Det bästa är att skriva högskoleprovet och samtidigt höja betyg i den takt du orkar eftersom du måste jobba samtidigt. Hur lång tid en prövning tar är individuellt. Du bestämmer takten själv och när du vill göra prövningen.Sedan är det bara att söka varje termin och kommer du inte så fortsätt att skriva högskoleprov och höja betyg. Tänk på att det är lättare att komma in på t ex mitthögskolan(Östersund) och Örebro än i Uppsala och Lund. Meritvärde är betyg + poäng för meritpoängskurser.

Hälsningar Chris Wigh

Urban 2011-07-15

Tror nog tyvärr att du bör ger upp den här idén eller börja tänka över att plugga utomlands. Dina möjligheter för att komma in även om du, mot förmodan, skulle klara av att läsa upp dina betyg är minimala. Utomlands kanske är något enklare.

Lycka till!  

Tom 2011-07-18

Jag går i samma tankebanor som dig Jennifer, dock har jag betydligt högre betyg majoriteten MVG. Vilket tyvärr i sig inte iheller är tillräckligt för att komma in på psykologprogrammet. Instämmer med Urban om att i ditt fall vore det bästa nog att läsa utomlands, förslagvis England som är en aktoritär på området, där det räcker med Master i Clinical Psychology. Sedan är det bara till att göra den kliniska praktiken (heter det så på svenska?) i Sverige för att sedan ansöka om tillstånd hos Socialstyrelsen för giltlig leg.

Fördelarna är att det är relativt billigt att plugga i England då de offentliga universiteten har en max tutition per år på ca 3400 pund (skottland ännu lägre). En annan fördel är också att din examen blir mer gångbar internationellt även om det nödvändigtvis inte är en Ph.d vilket alltid är en stor tillgång.

I wish you the best of luck with your academics!

Skriv kommentar:

Taggar: psykologi