Betyg

18 jul 2011
Fråga:
Jag har ett flertalet frågor och funderingar och vore tacksam för svar. jag skötte mig inte riktigt i gymnasiet och har därför inte vidare bra betyg. Nu har jag beslutat mig för att via komvux läsa upp mina betyg.
  1. Hur fungerar det egentligen med snittbetyg? Jag till exempel gick samhälle ekonomi i gymnasiet men har i vuxen ålder gått och läst en ky utbildning där det ingick att  jag läste ytterligare 1150 gymnasiepoäng utöver mina 2500 som jag läste i gymnasiet. Hur påverkar det mitt snittbetyg? Får man själv välja vilka kurser, som ska ingå i ens snittbetyg?
  2. När jag söker in till högskolan, har det någon betydelse att jag har läst en ky utbilning på 56 ky-poäng och en yh utbildning på 415 yh-poäng.
  3. Jag hade tänkt göra högskoleprovet för att se om det är något för mig. Nu har jag dock hört en massa rykten om att det finns en muntlig del, vilket jag har svårt för att förstå hur så många provtagare ska kunna få tid till att göra en muntlig del. Stämmer det egentligen? Och hur rekommenderar ni att man förbereder sig till högskoleprovet?
mvh   Anna Johansson

Svar:

26 jul 2011
  Hej
  1. Du kan inte själv välja vilka kurser som ska vara med när man räknar fram sitt meritvärde. Alla kurser på slutbetyget räknas med, förutom Idrott o Hälsa om det sänker(ifall du gick ut före 2010).
KY-poäng är inte det samma som gymnasiepoäng och kan alltså inte räknas med. Om man gick ut gymnasiet före 2010 och läsa kurser t ex på komvux så kan dessa kurser läggas till slutbetyget ifall det höjer eller krävs för behörighet.
  1. KY-utbildningen har ingen betydelse när du söker till högskolan
  2. Det ingår ingen muntlig del i högskoleprovet. Om man är osäker på om betygen räcker eller ej för att komma in så tycker jag man ska skriva högskoleprovet eftersom det aldrig kan minska chansen att komma in. Du kan skriva hur många gånger du vill och det är det bästa resultatet som räknas.
Hälsningar Chris